Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

4 plaatsers

Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Scouse Tommy 2012-04-20, 13:41

Hallo Iedereen, afgelopen tijd hebben we ons tuintje compleet veranderd. Het ontwerp van de vorige eigenaar betrefte een zga. wintergroene tuin, compleet met ornamentjes, kiezels, klinkers, kunstgras, coniferen, naaldbomen etc etc. Een jaar of twee geleden kwam vrouwlief thuis met allerhande zaden van groenten en kruiden en begon ik al links en rechts wat wintergroen te rooien voor wat meer moestuin-gedeeltes. Toen we ons hierin verder verdiepten (eigenlijk pas na het eten van eigen sla,radijsjes,etc) kwam ik tot de conclusie dat het kweken van voedsel uit eigen tuin zeker een must is, maar hebben niet de tijd om complete wisselttelt programma's te volgen ivm tijdgebrek/eigen onderneming, en kindlief moet ook nog speelruimte hebben dus een complete moestuin ging het niet worden. Na me een lange tijd verdiept te hebben in de "monocultuur" of eerder de gevolgen hiervan voor mens, dier en omgeving kwam ik via wat omwegen in aanmerking met permacultuur. Alhoewel alle buren, en ook wij zelf de tuin in oorspronkelijke staat zeer mooi vonden (heeft de vorige eigenaar ook behoorlijk wat centen gekost) was de tuin in mijn ogen niet meer dan een groene woestijn waar amper leven te bespeuren viel. Uiteindelijk ben ik met een gezonde dosis creativiteit en permacultuur-logica gaan brainstormen en ben een compleet andere weg ingeslagen. De algemene gedachte is.. roeien met de riemen die we hebben, dus geen toren hoge onkosten aan matteriaal aanslepen maar alles wat binnen handbereik ligt te gebruiken.



Hier de tuin in zga oorspronkelijke staat, enige aanpassingen gemaakt zijn: Het verwijderen van een
rij coniferen (gehele noordmuur), ornamentjes en 1m3 aan kiezelstenen.

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Tuin1i

Hier wat foto's van de werkzaamheden afgelopen maanden. My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Tuin2

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Tuin3

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Tuin4

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Tuin5

Laatste foto is begin deze maand gemaakt, alhoewel de tuin nog niet klaar is was de bedoeling dus om de tuin een al wat meer permacultuur-uiterlijk te geven, gelukt??




Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Scouse Tommy 2012-04-20, 21:41

De (tot nu toe) in onze eetbare tuin te vinden groenten, fruit, bloemen en kruiden zijn:

*Aalbessen (diverse soorten)
*Aardbeien (diversen soorten)
*Appel
*Blauwe bosbes
*Blueberry
*Bramen (diverse soorten)
*Chinese Bes
*Druiven
*Frambozen (diverse soorten)
*Gember
*Hazelnoten (diverse soorten)
*Kastanje
*Kers
*Krentenbes
*Kruisbes (diverse soorten)
*Olijven
*Pruim (diverse soorten)
*Rabarber
*Rucola (diverse soorten)
*Tuinboon
*Tuinkers (diverse soorten)
*Vijgen
*Zilverbes

*Bieslook (diversen soorten)
*Bonenkruid (diversen soorten)
*Citroenmelisse
*Citroenverbena
*Daslook
*Dille
*Dragon
*Eucalyptus
*Honingkruid
*Hyssop
*Kamille
*Kerrie
*Kervel
*Koriander (diversen soorten)
*Lavas
*Lavendel (diversen soorten)
*Marjolijn (diversen soorten)
*Oost Ind. Kers (diversen soorten)
*Pepermunt (diversen soorten)
*Peterselie (diversen soorten)
*Rozemarijn (diversen soorten)
*Salie (diversen soorten)
*Tijm (diversen soorten)
*Valeriaan
*Venkel
*Wondklaver

*Afrikaantje (diversen soorten)
*Chrysant (diversen soorten)
*Drie kleurig Viooltje
*Goudsbloem (diversen soorten)
*Lupine (diversen soorten)
*Korenbloem (diversen soorten)
*Passiebloem
*Vlinderweide (diversen soorten)

*Bamboe (diversen soorten)
*Klimop (diversen soorten)
*Siergras (diversen soorten)

Ook hebben we drie kippen waarvoor ik (linksboven op de foto's) een vrijloopweide'tje heb aangelegd, hierin kunnen ze (als wij thuis) zijn lekker scharrelen maar voor nu moeten ze even geduld hebben tot al het geplante en gezaaide groen tot hun recht is gekomen. Los hiervan beschikken ze ook nog over een berghok omgetoverd tot kippenhok met grote binnenren(ca.4m2), hierop aangesloten ligt ook nog een volledig afgesloten buitenren van ca. 6m2, plaats zat voor drie grote kippen om de pootjes te strekken.

Verder heb ik nog een arsenaal aan zaden liggen die op zijn tijd gezaaid gaan worden, kruiden zoals ereprijs en groente zoals boerenkool bijvoorbeeld.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik zelf een tuin heb aangelegd, hoop dat ik een beetje op de goede weg zit wat betreft permacultuur..
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Holistisch 2012-06-17, 08:57

Ziet er goed uit Tommy !

Leuk gedaan, en het ziet er Perma genoeg uit.

Ik ben wel benieuwd naar een foto update aangezien we nu een aantal weken verder zijn.

Holistisch

Aantal berichten : 4
Registratiedatum : 10-11-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Chana 2012-06-20, 19:48

Leuk om te zien hoe je een tuin na jouw idee hebt ingericht. Je hebt zo te zien heel wat werk verzet.

Ik vind het knap hoe je zoveel in je tuin hebt gekregen. Vraag mij wel af hoe je zoveel bomen, en grote struiken zoals hazelaar in deze afmeting tuin krijgt als ze eenmaal volwassen zijn. Mijn pruimenboom zou al de helft van je tuin in beslag nemen, de hazelaar hier ook, maar misschien is dat een kwestie van flink snoeien.

Tip: Misschien is kiwi nog een idee. Heeft weinig ruimte nodig, kan de hoogte in. Mooie bloemen, blad en vruchten. In november te plukken en t/m februari kan je ze eten.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Scouse Tommy 2012-07-10, 00:06

Holistisch schreef:Ziet er goed uit Tommy !

Leuk gedaan, en het ziet er Perma genoeg uit.

Ik ben wel benieuwd naar een foto update aangezien we nu een aantal weken verder zijn.

Thx, Update foto's komen eraan. Cool



Chana schreef:Leuk om te zien hoe je een tuin na jouw idee hebt ingericht. Je hebt zo te zien heel wat werk verzet.

Inderdaad heeft het me heel wat uren gekost maar gelukkig hebben we er veel plezier van en leren beetje voor beetje het een en ander bij.

Ik vind het knap hoe je zoveel in je tuin hebt gekregen. Vraag mij wel af hoe je zoveel bomen, en grote struiken zoals hazelaar in deze afmeting tuin krijgt als ze eenmaal volwassen zijn. Mijn pruimenboom zou al de helft van je tuin in beslag nemen, de hazelaar hier ook, maar misschien is dat een kwestie van flink snoeien.

Veel gewassen zijn inmiddels verorberd door de kippen maar dat was tenslotte ook het doel. Sinds een dag of twee zitten ze weer in hun hok en moeten ze weer even geduld hebben voordat hun weide'tje weer vol groen staat.

Inderdaad zullen veel bomen en struiken uitgroeien tot volwassen exemplaren, de bedoeling hiervan is om zoveel mogelijk stekken, compost, dierenvoer en mulch te produceren dmv snoeien, veel soorten staan op een half of laagstam dus zullen niet al te groot worden, ook staan er een aantal in pot om eventueel nog naar de voortuin te verplaatsen, dit project moet nog van start gaan..


Tip: Misschien is kiwi nog een idee. Heeft weinig ruimte nodig, kan de hoogte in. Mooie bloemen, blad en vruchten. In november te plukken en t/m februari kan je ze eten.

Goeie tip Smile bedankt, Langs de west muur zou dit eventueel kunnen maar dan moet ik het een en ander gaan afschermen ivm de kippen. De zuidmuur zou ook "tijdelijk" een optie kunnen zijn, de fruitbomen die hier tegenaan staan zijn nog lang niet volgroeid, momenteel zijn een aantal van deze kale plekken opgevuld met mais en zonnebloem, aan de westmuur heeft geen enkele het overleefd na een maandje kippen feest.
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Scouse Tommy 2012-07-10, 00:18

Mei Foto Update

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0005gwk

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0010uu

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0007pxh

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0006ckp

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0002wd

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0001ntk

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Img0048ew
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Scouse Tommy 2012-07-10, 00:40

Foto Update eind mei, begin juni.

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0146y

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0147ck

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0160i

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0152ml

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0149ek

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0158od

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0154sh
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Scouse Tommy 2012-07-10, 01:25

Foto Update Juli

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0210os

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0255my

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0250f

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0247l

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0229ux

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0240mh



My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0227k

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0237vxs

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Dsc0249ng
Scouse Tommy
Scouse Tommy

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 14-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Da_Tonio 2012-07-10, 12:51

Prachtig voorbeeld van hoe je tuin geen wildernis hoeft te worden om ecologisch te werk te gaan.

Blijven posten, die handel! Nieuwe beelden inspireren altijd.

Da_Tonio

Aantal berichten : 31
Registratiedatum : 27-02-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Lennik, Vlaams Brabant

http://www.tgberets.com

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Chana 2012-07-13, 14:55

Wat groeit alles goed. Krijg meteen zin om er in te gaan werken en te oogsten. Ik kan mij voorstellen dat je er veel plezier van hebt.
Ik mis een tuin zoals jij hebt, het is hier zo groot dat ik alleen bezig ben met het grove werk.

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"  Empty Re: My Urban Project: "Het smalste stukje Nederland"

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum