Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permanatuurtuin

+13
Debora21
Willie Wortel
Wiwi
Max
Eironeia, Saskia
Kruidje
Dennis29
Jet
Chana
Matis
Abracadavra
Tramplus
Robert en Monique Knops
17 plaatsers

Pagina 1 van 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 22:34

Permanatuurtuin  Gezin Schorren van de Slufter Texel 2012
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FGezin%20april%202014 zomer 2014

Ethiek en algemene beschrijving
Hier staat onze tuin beschreven, die een deel van onze levensstijl vormt.  De tuin is er voor ons, maar ook voor de natuur. Wij werken naar een zo'n groot mogelijke biodiversiteit. Wij waarderen al het leven in de tuin en proberen het leven te voeden. Daarbij willen we ook zoveel mogelijk groenten, fruit, noten, paddenstoelen, kruiden, bijenproducten en vlees voor ons gezin produceren. Misschien dat anderen onze tuin en planten die wij toepassen kunnen gebruiken als inspiratiebron voor hun tuin, dus doe je voordeel ermee.
Monique, ik (Robert), onze dochter Elisabeth en zoon Leonardo wonen in Zuid-Limburg aan de rand van een plateau, waardoor de tuin vanaf de voorkant van het huis naar achtertoe afloopt (rond de 3 meter). De tuin is ronde 500 m2 groot, waarbij het balkon, oprit, paden en platdak bij inbegrepen zijn. Op het platdak, balkon en oprit worden namelijk ook planten gegroeid. Er wordt getracht ook verticaal ruimte voor de natuur te winnen.
Sommige ruimtes gebruiken wij tot op 4 keer dubbel, waardoor wij zeker tot een effectief oppervlakte gebruik van 1000m2 komen.
Ik heb veel gebruiksplanten en er wordt ook een lijst van deze hieronder weergegeven. Bij alle gebruiksplanten staan eigenschappen van de soort, dus doe er - als je wilt  - je voordeel mee.

Geschiedenis
De tuin was oorspronkelijk van mijn moeder, maar is nu reeds 15 jaar in mijn beheer. Ik heb jarenlang een wilde bloemen tuin gehad, met veel zeldzame planten. Pas in het begin van 2012 ben ik begonnen de tuin om te vormen naar een voedselbos. Daarvoor had ik maar een paar fruitsoorten staan (vijg, 2 pruimen, 2 kersen en één kiwibesplant). Op dit moment is mijn assortiment zo groot, dat ik niet meer kan groeien en daarom probeer ik nu zo kritisch mogelijk naar mijn assortiment te kijken, zodat ik de meest geschikte soorten voor mijn stuk kan behouden en de andere eruit selecteer. Natuurlijk wil ik wel zoveel mogelijk soorten behouden. Het uitzoeken waar welke soorten het goed doen kost veel tijd, dus hiermee zal ik nog niet snel klaar zijn.

Sectors
Het merendeel van de tuin beschikt over aardig wat zon. De zon komt bij de kerk op en gaat in de zomer recht over het huis heen en aan de andere kant onder, waardoor we op veel plekken veel zon hebben. Waar wij wonen hebben wij weinig windstormen, dus we lopen altijd maar weinig schade op van de wind. Om de hele tuin staan hagen, om windstoten af te remmen. Van de oostenwind hebben we ook maar weinig last, die we door de struiken/bomen begroeiing nog verder proberen weg te nemen. De grondwaterspiegel zit rond de 5 meter onder het maaiveld, dus de planten in de tuin kunnen niet bij het grondwater komen. Gelukkig is löss in staat veel hangwater vast te houden. Verder wordt de grond zoveel mogelijk bedekt, om verdamping te voorkomen. De planten verhogen de luchtvochtigheid, waardoor waterverdamping van planten minder wordt. Er is veel water in de tuin in de vorm van vijvers (kunstmatig, want andere vormen zijn door de lage grondwaterspiegel niet mogelijk). Water brengt veel leven mee in de tuin en daarom wordt het water benut voor het leven in de tuin te laten bloeien. Het water wordt dus weinig in regentonnen opgeslagen, want hier profiteert het leven niet van. Er wordt getracht zoveel mogelijk water van binnenshuis naar buiten te leiden, om het hier door het leven schoon te laten maken en het later te gebruiken voor mee water te geven. We gebruiken binnenshuis, dus wel alleen maar speciale schoonmaakmiddelen.

Grond
Onze natuurlijke grondsoort is löss (tussen leem en klei in). Löss bestaat uit hele fijne zandkorreltjes en een hoog lutum (deeltjes kleiner dan 2 um) gehalte die in de ijstijden door de wind is afgezet. Het is een grond die snel organisch materiaal afbreekt, veel koolstof, voedingsstoffen en water kan opslaan. Met veel organische stof in de grond wordt de grond korrelig en is het een fantastische grond. Met weinig organische stof slibt de grond snel dicht en is hij veel minder fijn. Dan kunnen er waterdichte lagen ontstaan, waardoor moerasvorming kan voorkomen. De grond heeft een neutraal tot basisch karakter. Verder hebben wij diverse grondsoorten als turf, organisch rijke zandgrond en laagveengrond op plekken in de tuin geïntroduceerd. Waardoor we ook zuurminnende planten kunnen groeien. De zure gronden liggen buiten het bereik van de lössgronden, want anders zouden deze snel ophouden te bestaan. Alle organische materialen van de tuin en ons gft afval worden gecomposteerd, om zo de voedingsstoffen in de tuin te behouden en de tuin voedselrijker te maken.

Microklimaten
In de tuin zijn veel waterelementen, hoogteverschillen, muurtjes (stenen) en een oase aan plantensoorten. Grote delen van de tuin worden naast productie ook ingezet om inheemse planten voor Nederland (met name bosplanten) te telen. Er wordt dus veel gewerkt aan energie opslag. De stenen nemen de warmte op, de waterelementen verhogen de luchtvochtigheid en voorkomen hiermee verdere verdamping en de diversiteit vergroot het vangnet voor als er wat mis gaat. De vegetatie creëert ook luwten.

Teelwijze
Wij telen alles in harmonie met de natuur, dus vergif en kunstmest worden ten strengste gemeden. De tuin zelf kan een voedselbos genoemd worden, waarin diverse fruit- en nootsoorten van de wereld in staan. Verder wordt er getracht paddenstoelen in de tuin te telen en hopen wij nog dieren in de tuin te kunnen gaan houden. De meeste fruit- en notenbomen telen wij op de wat meer schaduwrijke plaatsen. De groenten telen wij op de stukken met de meeste zon, tussen de bomen in, balkon en het platdak. Ik heb geen last van echte plagen of ziektes en als ik op een locatie ergens last van heb pas ik gewoon de soortensamenstelling of de eigenschappen van het terrein aan. Met mijn ecologische en vegetatiekennis probeer ik plantengemeenschappen te creëren die tot een grote productie leiden. Ik wil al mijn eigen zaden gaan produceren en zo de diversiteit in de tuin groot houden.

Waarom
Wij willen proberen zo zelfvoorzienend als mogelijk te worden en proberen alles in kringlopen te laten verlopen, om onze voetafdruk op het milieu te verkleinen en mijn (robert) theoretische kennis over ecologie, soortenkennis, zelfvoorzienendheid en duurzaamheid in praktijk te brengen, zodat we ons kunnen beschermen tegen de ontwikkelingen die al begonnen zijn en gaan volgen in de komende jaren (verzuring, piekolie, watervergiftiging, overbevissing, plankton sterfte in de zee, verwoestijning, klimaatsverandering, massa kap van de regenwouden, mensen zich steeds verder van de natuur afkeren...). Natuurlijk zal dit alleen ons niet redden, maar in ieder geval halen wij hier rust en plezier uit. Daarnaast hopen wij hiermee andere mensen te inspireren om ook een stuk meer zelfvoorzienend te worden. Hiermee hopen wij dus als een rimpeleffect te kunnen gaan dienen. Helaas is er natuurlijk wel nog maar weinig tijd om werkelijk te veranderen, maar laten wij hopen dat mensen het licht gaan zien.

Aanwezige inheemse soorten (incomplete lijst)
Planten: Wilde peen, Grote bevernel, Kleine bevernel, Fruitenkruid, Roomse kervel, Echte kervel, Karwij, Venkel, Suikerwortel, Gewone berenklauw, Hondspeterselie, Zevenblad, Dolle kervel, Beemdkroon, Kleine kaardenbol, Grote kaardenbol, Alpenandoorn, Moerasandoorn, Bosandoorn, Gevlekte dovenetel, Lievevrouwenbedstro, blauw walstro, Glad walstro, Kruisbladwalstro, Voorjaarslathyrus, Veldlathyrus, Naakte lathyrus, Bosanemoon, Gele anemoon, Donkersporig bosviooltje, Maartsviooltje, Daslook, Holwortel, Vingerhelmkruid, Stinkende gouwe, Guldenboterbloem, Akkerboterbloem, Kruipende boterbloem, Scherpe boterbloem, Slanke sleutelbloem, Guldensleutelbloem en Stengelloze sleutelbloem, Brede eikvaren, Eikvaren, Tongvaren, Groensteel, Dubbelloof, Akkerklokje, Kluwenklokje, Prachtklokje, Ruig klokje, Groot spiegelklokje, Rapunzelklokje, Klimopklokje, Knoopkruid, Look-zonder-look, Pinksterbloem, Tuin judaspenning, Gewoon barbarakruid, Gewone zandkool, Grote zandkool, Grote kattenstaart, Veenmos spec., Gevlekte aronskelk, Italiaanse aronskelk, Wilde narcis, Zeegroene zegge, Boszegge, Hangende zegge, Ijle zegge, Groene bermzegge, Zachte haver, Heemdhaver, Bergdravik, Gladde witbol, Gestreepte witbol, Kropaar, Glanshaver, Kamgras en Reukgras.  
Dieren: Zilverwinde, Graskarper, Gewone pad, Poelkikker, Bruine kikker, Kleine watersalamander, Alpenwatersalamander, Levendbarende hagedis, Veldmuis, Bosmuis, Steenmarter, Egel, Spitsmuis spec., Merel, Huismus, Kauw, Ekster, Houtduif, Turkse tortel, Groenling, Heggenmus, Roodborst, Winterkoning, Koolmees, Pimpelmees, Staartmees, Gewone pendelzweefvlieg, Snorzweefvlieg, Horzelzweefvlieg, Bessenzweefvlieg, Halvemaan zweefvlieg, Doodskopzweefvlieg, Dambordvlieg, diverse vleesvliegen, Strekspin (spec.), Kruisspin (spec.), Zebraspin, Springspinnen (spec)
Paddenstoelen: Valse kopergroenzwam, Vroege bekerzwam, Scherpe collybia, Fluweelpootje, Paarse korstzwam, Oesterzwam, Franjehoed spec.

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=My%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FElisabeth%20tomatenElisabeth zomer 2014


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:28; in totaal 25 keer bewerkt (Reden : van)
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 22:35

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FFoto%27s%20tuin%2FNu%20op%20internet%2FTuin%20achter%20april%202014

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FFoto%27s%20tuin%2FNu%20op%20internet%2FTuin%20achter%20kippen%20april%202014

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FFoto%27s%20tuin%2FNu%20op%20internet%2FZijtuin%20donker%20achter%20april%202014

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FFoto%27s%20tuin%2FNu%20op%20internet%2FZijtuin%20licht%20april%202014

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FFoto%27s%20tuin%2FNu%20op%20internet%2FZijtuin%20tropische%20kas%20april%202014


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:29; in totaal 12 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 22:36

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBomenkaart%202014
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FHoogtekaart%202014
Dit is mijn bomenkaart. De bomen zijn gerangschikt naar grote, vraag naar licht, vocht... De bomen staan wel dicht op elkaar, maar ik hoop van alle soorten iets te kunnen oogsten, maar verwacht niet hele grote hoeveelheden (dus vooral veel diversiteit). Door de grote diversiteit aan soorten/rassen verwacht ik wel dat ik ieder jaar in totaal gezien een redelijke oogst krijg aan fruit en noten (als het één mislukt hoop ik dat het ander des te beter is, daarbij kennen veel soorten beurtjaren). De bomen om de vijver vangen het overlopende vijverwater op, waarmee ik hoop de bomen aan voldoende water/voedingsstoffen te voorzien. De vijvers worden gevoed met het water van het dak en in de toekomst ook met grijswater. De watervallen.. lekken onderweg ook een beetje, waardoor deze plekken ook van voldoende water worden voorzien. De watervallen lopen alleen als het regent en de langste loopt nog een uur na, zodra het gestopt is met regenen.

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FKroonlagen%20kaart%202014
Dit is de bomenkroon, zoals ik deze probeer te sturen over plusminus 10 jaar. Het kan zijn dat er in die tussentijd meer bomen verdwenen zijn en wie weet vervangen voor andere soorten.

Permanatuurtuin  Stukjevegetatie8Voorjaarslathyrus (cultuurvorm, Daslook, Speenkruid, Gewone berenklauw, Fluitenkruid, Wilde hyacint, Lelietje-van-Dalen, Slanke sleutelbloem, Gevlekte aronskelk, Hazelaar, Beuk, Japanse wijnbes, Hondsdraf... april 2013 Permanatuurtuin  Stukjevegetatie1Zoete kers, Gevlekt longkruid, Blauwe honingbes, Slanke sleutelbloem, Speenkruid, Gewone berenklauw, Gewoon reukgras, Glanshaver, Zachte haver, Berg dravik, Elfenbloempje, Rode spoorbloem, Sneeuwklokje...


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:31; in totaal 26 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 22:37

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FDSCN0641
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2Fkerst%202014
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FP1010213


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:32; in totaal 13 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 22:55

Bomen- en struikenlijst 2015
Veel bomen zijn laagstam, enkele bomen zijn halfstam en een paar zijn hoogstam / Alle bomen worden heel gericht gesnoeid en/of geleid om ze niet te groot te laten worden.
Verder is bij ons de keuze om liever van alles een beetje te hebben en daarmee veel verschillende dingen, dan veel van hetzelfde.


Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FAbrikoos
Abrikoos 3 st
1 Bergeron 1st
Laatbloeiend (laat rijpend)
Warme standplaats
Zelfbestuivend
Handabrikoos (goede smaak en lang houdbaar)
2 Bredase  1st
Zelfbestuivend
Bloeit in maart (vorstgevoelig)
Vruchten vooral voor verwerking
Zeer oud Nederlands ras
Goede vruchtbaarheid
69 Tros oranje 1st
Zelfbestuivend
Bloeit eind maart
Hoge productie / kleine abrikoos
Goede smaak
Vooral voor verwerking

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FAppel

Appel 9 st
3 Ananas Reinette 1st

Handappel
Plukken oktober
Rijp van december tot maart
Klein, gelijkvormig en hoger dan brede vrucht
Kleur is groengeel (bij rijpheid heldergeel met grijze stippen
Vruchtvlees is geelwit, zeer saprijk, vast, fijn en zachtzuur met een aangenaam aroma.  
Vroeg vruchtbaar
Vruchten moeten gedund worden
Vatbaar voor kanker
4 Danziger kant  
Sap/cider appel (middenvroeg en lang)
Makkelijk (goede bestuiver)
Sappig en aromatisch vruchtvlees
Begin oktober (houdbaar tot eind januari)
5 Gravensteiner 1st
Eerste klas tafelappel, appelmoes, -sap en wijn
  Zeer oud ras
Topper van vroeger
Eind augustus tot midden september
Consumptierijp Eind september tot eind december/ begin januari
Aromatische schil / vruchtvlees middelvast, fijncellig, zeer sappig
harmonisch zoet, wijnachtig rins, uitzonderlijke nobele appel smaak
Vruchten zijn wind gevoelig
Onrijpe vruchten zijn goed voor moes
Liefst niet langer bij een temperatuur van 6 graden celsius dan november bewaren
8 Red devil 2st
Handappel / sap
Heerlijke aromatische appel (fruitig zoet, knapperig en
sappig / licht framboos en aardbei)
Rood vruchtvlees (anthocyanen / goed tegen kanker)
pluk begin september / bewaarbaar tot december
goede productie / roze bloei middentijdse bloei
Weinig gevoelig voor ziektes
67 Rubinola
Handappel
Heel ziekteresistent
Pluktijd september
Zachtzuur, aromatisch
66 Santana
Handappel
Hyperallergene appel
Heel ziekteresistent
Knapperige, sappige en frisse appel (zachtzuur)
Appel kort bewaarbaar
Pluktijd oktober
Wordt bevrucht door rubinola, Topaz
9 Stark’s Earliest
Vroege handappel (juli/pluk, augustus/rijp)
Enigszins zelf bestuivend
68 Topaz
Handappel
zeer ziekteresistent
Goede smaak
Vruchtvlees vast, sappig en fris
Pluktijd oktober  

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FAmandel

Amandel 5 st
10 Robijn 4st
Veel bloesem (vroeg in het voorjaar / gevoelig vorst)
Zelfbestuivend
Zeer zoete zaden
Zonnig/warm
70 Prunus amygdalus ‘Supernova’
Goed producerend / goed bestand tegen ziektes
Produceert zonder bestuiving (midden late bloei / midden maart)
September noten rijp (goede regelmatige productie / goede smaak)
Amandelen niet heel groot (1 bloem brengt amandelen voort)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FAugurkenstruik

Augurkenstruik 1st
72 China/himalaya
familie van de akebia-achtigen
lichtgroen sappig vruchtvlees met delicate perensmaak
Melksap bijt

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FBamboe

Bamboe 1st
74 Phyllostachys atrovaginata - Phyllostachys congesta
Zeer snel groeiende bamboe
Hoog 9 m / 6-7 cm dik
Green parfume
Waslaag om stengel ruikt naar Sandelhout
Kan heel nat staan
Goede eetbare soort

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FDuindoorn

Duindoorn 3 st
80 Leikora (vrouw) (2 exemplaar)
Zure bes (verwerking / jam)
Gezond (mineralen en vitamine C)
Zeer ziekteresistent
80 Polmix (man) (1 exemplaar)
Voor kruisbestuiving
Veel stuifmeel
Zeer ziekteresistent

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FGele%20kornoelje

Gele kornoelje 1 st
81 Red star (Vidubetskii) 1st

Productief
Grote vruchten
Zoete aromatische smaak

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FGewone%20vlier

Gewone vlier 2 st
82 Sambucus nigra 2st

Wilde makkelijke soort
Helpt het immuunsysteem

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FHazelnoten

Hazelnoot 6 st
12 Cosford 1st

Lekkerste hazelnoot
Kronkelige takken
Halle’sche Riesen bestuiver
September/oktober rijp
11 Fertile de Notthingham 1st
Grote vrucht
Goede bestuiver
Rijp vroeg in september
Goede groeier, geschikt voor elke normale tot
natte tuingrond, vormt een meerstammige
struik tot 6 meter die vrij oud kan worden
12 Halle’sche Riesen (Reuzen van Halle) 2st
Grote vrucht
Goede productie
Rijp vroeg in de herfst
Planten op een diepe, vochthoudende, luchtende grond.
Weinig of niet snoeien.
Kruisbestuiving wordt meestal aangeraden.
13 Merveille de Bollwiller 1st
Grote vrucht
Goede productie
Goede bestuiver
Rijp in de vroege herfstGoede groeier,
geschikt voor elke normale tot natte
tuingrond, vormt een meerstammige
struik tot 6 meter die vrij oud kan worden
14 Web’s prize cob 1st
Vier meter hoog, meest productief,
zelffertiel.
Grote, lange noten van beste smaak,
noten vallen niet uit huis (commercieel nadelig)
(2 tot 5 noten samen) de kern is stevig

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FHickory%20boom

Hickory boom / gele trompetboom 2st
64 Carya ovata 2st

Goed winterhard
Uitstekend smakende noten
Grote bomen (na 10 jr. 10 m.)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FJapanse%20peer

Japanse peer 2 st Pyrus pyrifolia
17 Olympic  1st

Bloeit in het vroege voorjaar (gevoelig vorst)
Bestuivers nodig (peren)
Grote ronde vruchten
Zoet en sappig
Oktober
Handpeer en ook geschikt om te bewaren
Sterke ziekte bestendige soort
18 Shinko 1st
Boeit vroeg
Hand en bewaar
Pluktijd september rijp in december
Kan tot januari bewaard worden

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FJujube

Jujube (Ziziphus jujuba) 3st
77 Chinese jujube 3st

Groenblijvende grote struik/kleine boom
Steenvrucht (4-6 cm groot
Smaakt peerachtig (ziet / sappig)
-15 graden Celsius (landklimaat / warme zomers)
Vruchten kunnen gedroogd worden als dadels.

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FKaki

Kakiboom 2st
75 Tipo 1st

Kuipplant (-20)
Productie ras (veel opbrengst)
bloei april/mei
Rijk aan glucose en vitamines (bv. A)
75 Vaniglia 1st
Kuipplant (-20)
Italiaans ras (vanille aroma)
Bij bestuiving niet adstringerend / anders laten narijpen
Bloei mei/juni (goede bestuiver is tipo)
Vrucht midden oktober tot midden november

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FMaggiboom
Maggiboom 3st
73 Toona sinensis
Niet vorstgevoelig
Kan een harde groeier zijn
Jonge scheuten en bladeren zijn gekookt eetbaar
Uien/knoflook aroma
Ook als thee

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FRozijnenboom

Rozijnenboom 1st
76 Japanse rozijnen(krenten)boom Hovenia dulcis 1st

Grote struik/kleine boom
Bloei juni/augustus
Bloemstelen smaken als rozijnen (zoet)
Licht vorstgevoelig (kuipplant)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FZure%20kers

Zure kers 4 st
19 Early rivers (Kassins frühe) 1st

Mild zoete, roodbruine vrucht (geschikt voor sap) (vroege bloei)
Relatief vorstbestendig
20 Morello 1st
Zure kers (goed voor te koken)
Eindknop vormt alleen een scheut
Hangende vorm door kaal binnenste/vruchten
goede productie / zelfbestuivend
21 Rheinische schattenmorelle 2st
Zure kers (verwerking tot sap, wijn, compote en jam)
Wrange roodbruine vrucht (begin augustus)
makkelijk (weinig zon, goede bestuiver / zeer late bloei)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FZoete%20kers

Zoete Kers 6 st
22 Bigarreau Burlat 1st

Hele vroege kers (begin juni (2-3e kersenweek)
Tamelijk grote donkerrode vruchten met zacht vruchtvlees
Goede smaak
Springt gemakkelijk na regen
Broeitijd vroeg tot middenvroeg
23 Dönissens Gelbe Knorpelkirsche 1st
Lekkere zoete gele knapkers (Minder in trek bij vogels)
Eind juli / half augustus (bestuiver Hedelfinger  
24 Hedelfinger 1st
Grote roodbruine vruchten
Rijpt laat.
Een heerlijk smakende zoete kers met een vast kersrood
vruchtvlees die laat rijpt
Bloeitijd middenlaat
Hoogwaardige dessertkers
Zelfbestuivend
Bomen groeien sterk
25 Karina 1st
Vrij vast vruchtvlees met een frisse zoete smaak
Barsten niet gemakkelijk
Glanzende donkerrode tot zwarte kleur
Net voor Regina rijp (7e kersenweek)
Zeer productief ras (Bloeitijd middenlaat)
Goede bestuiver voor Regina
26 Regina 1st
Grote donkerrode kers met een heel goede smaak en een stevig
krokante schil
Heel laat (laatste week van juli / 8ste kersenweek)
Stelt hoge eisen aan een goede bestuiving en kan zeer
productief zijn.
Bloeitijd laat.
27 Udense Spaanse  (spekkers) 1 st
Zoete blonde kers
Rijptijd: half juli
Grote kers, geel met rood
Vers en verwerkt
Zelfbestuivend

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FKweepeer

Kwee 3 st
28 Champion 1st

Vroeg / peervormig
Grote vruchten / wisselende oogst
29 Leskovacka 1st
Appelvormig
Regelmatige drager
Sterke soort
Vruchtvlees sappig, helgeel en blijft bij het koken
Weinig steencellen / laat zich gemakkelijk verwerken
Zelfbestuivend
30 Ludovic 1st
Appelvormig

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FLijsterbes

Lijsterbes 2 st
31 Sorbus aucuparia 1 st

Eetbare vruchten
Vorst over de vruchten laten gaan
Marmelade / gelei
Veel vitamine c
6 Sorbus domestica (peervormige lijsterbes) 1st
Overrijpe vruchten (als mispel)
Voor drank, compote, wildsauzen…
3-4 cm groot

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FLotusboom

Lotusboom/dadelpruim 2 st
34 Diospyros lotus 2st

Familie van de kaki
Lotusvruchten of dadelpruimen worden goed rijp
Goed van smaak.
Vrucht is klein, geel en glimmend
Zoet, maar niet lang houdbaar
Kleine boom (zeldzaam)
Goed winterhard (beschermen tegen strenge vorst)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FPaw%20paw

PawPaw 11 st
35 Ellis 1st

Veel vruchten
Grote  vruchten                                                                                                                    
Tegen schimmelziektes
Citrus/mango
36   Spec. 5st
Grote vruchten
Tegen schimmelziektes
Banaan/mango
Natte grond
Vruchten in oktober
Niet lang houdbaar / gevoelig
Vliegen bestuiven (aasgeur)
Bloemen vorstgevoelig (maart)
6 Overleese 1st
Rushville, Indiana (Verenigde Staten)
Niet zelfbestuivend
Rijpt een week eerder dan de andere
7 Prima 1216 4st
Uit Italië 'Montenari 1216'
Veel en grote vruchten (heel goed ras)
Zelfbestuivend

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FPecannoot

Pecannoot 3st
65 Carya illinoinensis   3st

Vorstgevoelig
Heel gezond

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FPeer

Peer 7 st
37 Bonne Louise d’Avranches 1st

Handpeer
Oud ras (wordt nog maar weinig geteeld / 1788)
Gevoelig voor ziektes (schurft)
Peer moeilijk houdbaar (kort seizoen)
Uitstekende ietwat zure smaak
Oktober (peer is dan helder geel)
4 dagen na de pluk rijp
Parthenocarp, wat zegt dat de peer niet bestoven hoeft te                                
worden om vruchten te vormen.
38 Clapp’s favourite (voor) 1st
Hand-/moes peer (bloei vroeg / midden)
Makkelijk
Eind augustus (grote vrucht/sappig)
39 Concorde 1st
Handpeer
Grote stevige sappige peer, met een erg goede smaak.
Kruising tussen Conference en de Doyenne du Comice
Pluktijd vanaf de laatste week van september tot ongeveer
de eerste week van oktober.
40 Gieser Wildeman 2 st
Lekkerste stoofpeer van Nederland
Vruchtvlees korrelig en wit.
Oogsttijd: oktober (peer moet met het steeltje makkelijk loslaten)
Rijp is de vrucht lichter van kleur (de peer moet hard aanvoelen)
Halfjaar bewaard worden
Zelfbestuivend (beter meerdere naast elkaar)
Oogst wisselt
41 Roosjespeer  1 st
Stoofpeer
500 jaar oud ras
42 Williams ‘Bon chrétien’ (achter) 1 st
Hand, stoof (midden/late bloei)
kan met weinig zon
Goede productie
Eind augustus (max. 3 maanden houdbaar)
Bijzonder goede smaak (zeer aromatisch)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FPerzik

Perzik 4 st
43 Champion 1 st
Bloeit midden
Hand, bewaar en moes
Smakelijke vrucht (heeft veel haren)
Vruchtbaar en goede groei
44 Wassenberger 1 st
Bloeit laat
Hand, bewaar en moes
Smakelijke vrucht
Vruchtbaar en goede groei
Dwergperzik 'Bonanza' 1st
Zelfbestuivend / roze bloesem
Kleine-middelgrote gele vruchten
Vruchtdunning
Saprijk en zoet / augustus
1,5 m hoog
Dwergperzik (misschien amber of pink) 1st
Zelfbestuivend
Grote rode vruchten
Saprijk en zoet
September
2-3 m hoog

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FPruim

Pruim 9 st
45 Anna späth  1 st

Handpruim (dessertvrucht)
Oude pruim 1870 (Kadoszbeg in Hongarije)
Plukrijp half september
46 Betuwse kwets  1 st
Kook- en bakpruim
Zelfbestuivend
Langwerpig en blauwe pruim
Niet ziektegevoelig
Pluk begin september
47 Hauszwetsche  1 st
Geschikt voor alle doeleinden (bijzonder voor drogen en
vriezen)
Bloei laat
Zeer oud ras
Eind september begin oktober
48 Mirabelle de Nancy  1 st
Handpruim / dessertpruim
Zeer oud ras
Tweede helft augustus (bloei laat)
Vruchten vallen bij rijpheid v.d. steel
Kleine gele vruchten / goede productie  
Goede smaak / zoet
Liever anderen voor kruisbestuiving
Vrucht tamelijk groot, vruchtvlees groen met gele
doorschijn, fijn, middelmatig sappig en vast.
49 Opal
Hand- en moes pruim
   Zelf bestuivend
    Rijp in juli
  Bloei vroeg/midden
   Kan enige tijd bewaard worden
 Zoete pruim
50 Reine claude d’oullins
Hand- en moes pruim
Zelfbestuivend
half augustus rijp
Bloei vroeg/midden
Smaak uitstekend (indien gedund / dessertpruim)
Groei goed
51 Reine claude Verte 2st
Handpruim (confituren)
Oude pruim 16e eeuw (Armenië)
Pluk tweede helft augustus
Geelgroen vruchtvlees, met een voortreffelijke
smaak (losse steen) / sappig, zeer zoet en kruidig.
Kan voor enkele dagen goed bewaard worden.
Niet vroeg vruchtbaar
Geeft weinig stuifmeel, dus meerdere pruimenbomen
  is handig
52 Victoria 1st
Handpruim
Grote helderrode eivormige pruim, zeer saprijk geel vruchtblees
en een bijzondere goede smaak
Eind augustus tot begin september geplukt worden.

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FMispel

Mispel 2 st
53 Bredase Reus 1st

Sterk groeiende boom
Grote tot zeer grote vruchten
Dofbruin
54 Macrocarpa 1st
Grote vruchten
snelgroeiend
Nov. Dec.
Zelfbestuivend

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FNectarine

Nectarine 1 st
55 Madame Blanchet 1st

Zeer warm
Roodgele vruchten
Smaakvolle vruchten
Weinig ziektegevoelig

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FTamme%20kastanje

Tamme kastanje 5 st
56 ‘Marron de Lyon’ 4st

Bekend vanwege overweldigende vruchtdracht
Boom blijft kleiner (3-5 meter)
Bloei juni-juli
één grote vrucht per bolster (poffen)
Mannelijke en vrouwelijke bloemen bloeien gelijktijdig
57 ‘Pien’ 1st
Vroeg- tot midden in het seizoen
Goed ziekteresistent

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FVijg

Vijg 6 st
58 Brown Turkey 3st

Veel licht nodig
’s winters ook water
Beschutte plek (beschermen tegen oosten wind  
vorstschade voorkomen
Jonge bomen tot -10 graden / oude bomen
minder last Op een warme plaats volop vijgen
59 Kadota 1st
Heel groot blad
Redelijk winterhard
Gele goedsmaken grote vijgen
Zowel gedroogd als vers
Flinke groeier
60 Précoce de dalmatie 1st
Groene vijg (draagt vroeg)
Wordt zeer goed rijp
Trage groeier
71 Fiorone nero
Rijpt begin augustus  al af.
Zoet
Minder winterhard

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FWalnoot
Walnoot 2 st
61 Nr 16 1st

Zaailing uit ‘Rita’ (Michigan)
Matig sterke groeier
vrij groot met een brede, dicht opgaande kroon. De onderste takken
kunnen tot op de grond doorhangen.
Goed winterhard en zeer vruchtbaar en gezond
De bloei van de mannelijke en vrouwelijke katjes overlapt elkaar,
daardoor is ‘No. 16’ een zelfbestuiver.
De vrucht rijpt in de tweede helft van oktober.
De noot is redelijk groot, diepgegroefd en langwerpig, met een
scherpe punt.
‘No. 16’ heeft erg goed-smakende noten en de vruchten laten zich een jaar lang goed bewaren zonder hun waardevolle smaak te verliezen.
62 Zaailing (Spec.)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FZwarte%20moerbei
Moerbei
63 Zwarte moerbei Morus nigra 2st
Eetbare vruchten / slecht te bewaren
33 Witte moerbei Morus alba 1 st
Niet altijd zelfbestuivend
Kleine vruchten
Zoet / heerlijk om te drogen
Totaal aantal planten 114 st

Kleine bessenstruiken, kruiden, klimplanten en vaste groenten
In de tuin staat veel klein fruit, kruiden en diverse andere planten. Iedere plant heeft verschillende functies.          

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FA%20klein

Aalbes 13st
1 Jonkheer van tets 7st

Oud goed ras
Rijpt heel vroeg (eind juni/begin juli)
Tamelijk lange trossen met grote helderrode bessen
Zeer regengevoelig en matig vatbaar voor bladvalziekte
2 Roodneus 1st
Grote trossen met grote, sappige bessen.
Hoge productie.
Sterk aroma maar een vrij zure smaak.
Goed ziekteresistent
Vers, jam, sap
Juli
3 Rovada 2 st
Laat (eind juli/begin augustus)
geeft lange trossen met grote glanzende
rode bessen. Goede smaak. Rovada is tamelijk
regengevoelig en tamelijk vatbaar voor bladvalziekte.
Rovada is één van de beste rassen van dit moment.
4 Rondom 2 st
laat
Grote struiken
Oud niet commercieel ras
5 Witte parel 3 st

Heldergele witte bessen aan minder lange trossen
Volle zoete aromatische smaak
Bloei in maart
Pluk half juli

Aardaker
Vlinderbloemige
Prachtige bloemen / eetbare knollen
3-4 jaar oogstbaar (grootte hazelnoot)
Zoete wortels (heel lekker)

Aardbeien
6 Ananasaardbei

Smaakt naar ananas (zurig)
Komt uit Zuid-Amerika (albino)
Vorstgevoelig
Slecht ras
7 Lambada
Redelijk tot goede opbrengst
Vroeg (half mei tot half juni)
Grote en mooie rode aardbeien
Fantastische smaak
Houdbaarheid redelijk
Gevoelig voor ziektes
Kan dichter op elkaar gepland worden
8 Ostara
Doordragend
Prima opbrengst
Kan tot eind oktober
Middelgroot en felrood
Lekker sappig en zoet van smaak
Houdbaarheid matig
Weinig gevoelig
Eerste bloemtrossen verwijderen
Ook tijdens de pluktijd soms verwijderen
(verlengd seizoen)
Half juli tot eind oktober
9 Bosaardbei
Goede kruidige smaak
Zeer gezond
Schaduw
10 Frau Mieze schindler 1st
Kleine zoete vrucht (bosaardbei / snoepgoed)
Heel populair vanwege zijn zeer goede smaak
Middenvroeg (juni / juli)
Hele kwetsbare vrucht
Heeft andere soorten nodig voor kruisbestuiving
11 Florence 1st
Grote donkerrode vruchten
Grote productie
Laat (kortedag / eind juni)
Redelijk ziektebestendig
12 Yellow Wonder 1st
Gele vruchten
Goede productie (doordragend)
(bos)aardbei
Zoete smaak
12a Mara des bois
Smaakt naar een bosaardbei
Kort houdbaar

Aardpeer 'Topinamboer'
Helianthus tuberosus
Vaste groenten
Veel inuline (zorgt voor gastrose)
Oogsten in voorjaar net na de vorst / mag nog niet uitlopen
dan een lager gehalte aan inuline / zoeter
Kan goed rauw, maar ook gekookt gegeten worden.

Apios americana (moeilijk / langzame groeier)
13 Indianenaardappel
Klimplant
Halfwinterhard (binnenhalen)
Eetbare knol (zeer voedzaam)
Knollen worden in het derde jaar
gegeten (herfst)
Goede smaak (zoete aardappel)
Eerbare zaden en peulen (erwten)

Argentijnse munt
Lippia polystacha

Meerjarig / matig winterhard
Muntthee
Kan buiten de winter doorkomen

Arnica 'Valkruid'
Arnica montana

Meerjarige plant
Tegen zwellingen
Arnica angustifolia alpina / Arnica alpina
The whole flowering plant is antiecchymotic, antiphlogistic, nervine, sternutatory and vulnerary[172]. This species is closely related to A. montana and is included in that species by some botanists. The medicinal uses of that plant are as follows:- Arnica has a long history of herbal use, especially as an external treatment for bruises and sprains[232, 238] - it is an ingredient of a number of proprietary preparations[238]. Internally, it has been used in the treatment of heart complaints and as a booster for the immune system[238]. Arnica increases local blood supply and accelerates healing, it is anti-inflammatory and increases the rate of absorption of internal bleeding[254]. Generally the plant is nowadays only recommended for internal use as a homeopathic medicine, principally for treating shock, injury and pain[254]. If used as a decoction or tincture it stimulates the circulation and is valuable in the treatment of angina and a weak or failing heart, but it can be toxic even at quite low doses and so is rarely used this way[254]. The flowers are the part most commonly used[4, 232], they are harvested when fully open and dried - the receptacles are sometimes removed since these are liable to be attacked by insects[4]. The root is also used, it is harvested after the leaves have died down in the autumn and dried for later use[4]. The whole plant is antiecchymotic, antiphlogistic, nervine, sternutatory, vulnerary[4, 7, 9, 46, 165]. Although a very valuable remedy, it should be used with caution. It has been known to cause contact dermatitis when used externally and collapse when taken internally[238]. Only take it internally under the supervision of a qualified practitioner. The freshly crushed flowers cause sneezing if inhaled[232]. The leaves have also been smoked as a tobacco[232], though it is unclear whether this was for medicinal reasons The whole plant, harvested when in flower, is used in homeopathic remedies[232]. It is especially useful in the treatment of traumatic injuries, sores and bruises[232]. The homeopathic dose has also been used effectively in the treatment of epilepsy and seasickness, and it might be of use as a hair growth stimulant[268].

Appelbes 1 st
15 Viking/groot 1st

Grotere vruchten (wrang / niet lekker)
Gelei
Verschrikkelijke smaak (echt wrang / je hebt veel suiker nodig om het wrange eraf te krijgen)

Asperge
16 Groene 'Mary Washington' 1 st

Groene teelt
oogsten vanaf 4 jaar oude planten

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FB%20klein

Blauwe bes 22st
17 Spec. 6 st
Goede smaak
2 meter hoog
Zure grond
Zeer gezond
Bleucrop 3st
Productieras
Goede productie
Grote bessen (rijp augustus)
Goede smaak
Goldtraube 3st
Goede productie
Sterk
Middentijds augustus
Northland 2st
Vroegrijpend (augustus)
Vrij groot / goeie smaak
redelijk grote bes.
Sunshine bleu 2st
Gedeeltelijk groenblijvend
Blijft relatief klein
Middelgrote vruchten
18 Patriot 2st
Een vroeg ras (juli)
Bladhoudend
Grote bessen en goede smaak.
Erg winterhard
Graag warm, met veel zon
De bosbes wordt circa 1,5 tot 2 meter hoog en 150cm breed.
18a Chandler
Hele grote vruchten (2cm in diameter)
Goede smaak en opbrengst
Goede groeier
Midden/laat
18b Spartan
Vroeg (vanaf half juli)
Goede productie en smaak
18c Elliot
Laat (september)
Hele goede productie
Goede groeier
Pink lemonade
Roze bes
Midden-laat
Milde smaak

Bramen en frambozen
20 Tayberry 1st

Kruising van een braam en framboos
Donkerrode zeer grote vruchten
Vanaf augustus
21 Loganberry  1st
Kruising tussen framboos en braam
Zwart/rode vruchten
Eind juli
22 Boysenberry 1st
Kruising tussen frambozen en bramen
Smakelijke vrucht (meeste weg van braam)
Geeft goed vruchten
Donkerpaarse tot zwarte kleur
Plant is doornloos
23 Prachtframboos 1st ‘Olympic double’  1st (niet lekker
Kleine opgaande struik
Vruchten flauwzoet (met name voor verwerking)
Geel/ rood
Jonge scheuten v.d. plant eetbaar als asperges
24 Japanse wijnbes
Rode vruchten
Zoete / zachtzure kleverige vruchten / rijk dragend
Augustus
zeer ziekteresistent
Lichte schaduw
25 Rubus parviflorus 3st (moeilijk / nog een andere plant nodig)
2,5 meter hoog
Ondergrondse uitlopers
Lekkere samengestelde steenvrucht
Zeer zacht en dus kwetsbaar
Voorjaar eetbaar loof / later voor thee (maag / vertering)
Bladeren in bushcraft als wc papier
27 Dauwbraam  1st
Zeer makkelijk
Ziekteresistent
Wat zure sappige smaak
Opgaande groei (kruipt)
Braam Black satin
Rijkdragend, sappig
laat ras (doornloos / vanaf augustus tot de vorst)
28 Braam Hull Thornless
Doornloos
Sterk groeiend ras
Grote aromatische vruchten
Vanaf augustus
29 Boysonbes ‘Bedford giant’
Gigantische zachte braam met een zeer goede, zoete smaak.
Vroege braam
Vrij grote plant (geschikt voor te laten klimmen)
Doornen
Hoe meer zon, hoe meer vrucht
32 Framboos ‘ Glen clova’  2st
Zomerframboos
Vroeg rijp
Stevige vrucht met een goede smaak
33 Framboos ‘ Fallgold’ 2st
              herfstframboos
Een gele framboos
1 van de beste soorten frambozen
Geeft rijk vrucht en heeft een goeie smaak.
34 Framboos ‘Autumn bliss’
Sterke groeier
Draagt op 1 jarig hout
Rijk dragend
Vanaf augustus
Goede smaak
35 Framboos ‘Himbo top’ 1st
herfstframboos
Sterke groeier, met veel vrucht
Grote goedsmakende vruchten
35a Black jewel 1st
Zomerframboos
Rubus occidentalis (groeit als braam / lichte frambozensmaak)
35b Malling promise
Vanaf half juli
Zomerframboos
35C Schonemann
Vanaf juli
Zomerframboos

Broccoli (vaste soort) (niet erg productief)
Vaste koolsoort
Bloemknoppen blijven oogsten

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FC%20klein

Chinese Yam (niet erg productief / grote wortels niet lekker)
39 Vaste wortelgroente
Mogelijk winterhard / min. Één plant naar binnen halen
Wortel wordt tot 1 meter diep (populaire groenten in Azië)
Luchtknolletjes kunnen ook gegeten worden
Via de luchtknolletjes makkelijk te vermeerderen
Klimplant

Citroengras
Vaste plant
Smaakt naar citroen (specerij)
Antiseptisch
Vermeerderen doormiddel van scheuren

Citroenverbena

Aromatische vaste plant
Heerlijk voor kruidenthee en voor in bad

Citrus 3 st
Citroen

Zuur (goed ras uit Spanje)
Geeft vrucht in Nederland
Hoog gehalte vitamine C
Sinaasappel
Heel gezond (geeft goede zin)
Uit Spanje (goed zoet ras? / veel warmte nodig)
kumquat
Lekkere zoete schil
Zuur vruchtvlees
Kamerplant

Cranberry 3st
40 Spec. 3st

Zure smaak
Kruiper
Zure natte grond
Zeer gezond

Culantro
Eryngium foetidum
(Mexicaanse koriander / langer koriander)
Tweejarig, overwintert eenmaal (niet winterhard)
Tropisch
Schermbloemigen
Kan goed gedroogd worden
Koriander smaak
Smaak verdwijnt bij de bloei

Dropplant
Agastache foeniculum

Anijsaroma
Half winterhard
Agastache mexicana (Mexicaanse dropplant)
Redelijk winterhard / meerjarig (best binnenhalen bij
strenge vorst)
Thee, salades, desserts (citroengeur)

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FD%20klein

Druif:
41 Fragola (lekker)

Tafeldruif
Aardbei smaak
blauwe druif (zeer goede smaak)
Kas
42 Bianca
Tafeldruif  (heel geschikt voor sap en wijn)
Modern ras
Lichtgroen / rijp met een bruine waas
Sterke goede smaak
Is goed resistent tegen ziekten
Sterke groeier
Wisselende oogst
43 Dornfelder
Wijndruif/tafeldruif
Grote opbrengst (vanaf oktober)
Donkerrode bes, lekkere volle smaak en heeft
voldoende tannines
Grote zware trossen bestaande uit grote bessen
Goed resistent tegen ziektes
Trossen dunnen
44 Aurora
Dessertdruif/ tafeldruif
Zeer productief
Sterk
Weinig gevoelig voor meeldauw
goede smaak (zoet)
45 Suffolk Red (echt lekker)
Pitloze tafeldruif
Krenten
Veel warmte
September
Goede smaak
Redelijk ziekteresistent
45a Eddy’s bleu wonder (niet geweldig / zuur)
Pitloos (nieuw ras)
Ziekte resistent
Goede smaak
Echinacea
purpurea
Immuunsysteem verhogend

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FE%20klein

Honingbes 9 st (niet heel productief / heel vroeg en lekker / vogels vinden ze ook lekker)
50 Blauwe
Zoete bes
(iets weg van blauwe bes)
Vers en verwerking (jam)
51 Fialka
Vers of verwerkt
Meer productie
52 Morena 2st
Vers of verwerkt
Meer productie
53 Zwarte blauwe 4st
Zoete bes (iets weg van blauwe bes)
Vers en verwerking (jam)
Groeit langzamer dan de blauwe honingbes
Sinoglaska
Vrij grote tot grote vruchten
Directe consumptie geschikt
Goed ras
Wojtek 2st
Zeer vroeg rijp
Hoge productie
1,5 m hoog

Honingverbena 'Lippia dulcis'
Azteeks zoetkruid (sterke snelgroeiende plant)
Zoet kruid
Meerjarig, maar niet winterhard
Vensterbank (makkelijk)

Hop
54 Humulus lupulus

Goede eetbare scheuten
Sterke plant niet ziektegevoelig
Vrouwelijke bloemen rustgevend
Snelle klimmer

Japanse andoorn (crosne)
64 Lipbloemige
Eetbare wormvormige knolletjes

Japanse waterpeper 'Polygonum hydropiper fastigiatum'
Waterpeper (te heet)
Eenjarig, zonnig, vochtige bodem
Bij vis, vlees, groenten...
heel heet / hete smaak verdwijnt snel

Jostabes
56 Josta

Zeer ziekteresistent
Stekken december tot februari (twijgstek/houtstek)
Vruchtzetting op de korte twijgjes
Rijptijd begin juli-half juli
Glimmend zwart met een aromatische kruisbessensmaak
Trossen 3-5 stuks

Kaapse Knoflook  Tulbaghia violacea
Tulbaghia (nauw verwant aan de Alliums)
Zuid Afrika
Tegen hoofdpijn
Volle zon
Winterhard tot -7 graden Celsius

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FJ%20klein

Kaffir lime
Citrus hystrix

Blad en vrucht wordt als kruid gebruikt
Wilde limoen
Sterke plant (kuipplant)
Geen rustperiode nodig

Kalmoes
              Zoethoutgras Acorus gramineus 'Licorice'

Vochtig
Juni-juli bloeitijd
20-40 cm hoog
Blad thee, door salades, dessert, Wortelstokje is te wokken.
Medicinaal voor de darmen.
Anijssmaak
Winterhard tot -15 graden Celsius.

Kaneelpeper
Peperomia congona

Meerjarig, kamerplant
Vlees, vis, groente, soepen
Geneeskrachtig (hart, ontstekingen...)
Ecuador
Peperomia inaequalifolia

Kappertjesstruik
In de winter terugsnoeien (bloeit op jonge takken)
Kruiper/klimmer
Bloemen in pekel/azijn
Kan tegen nachtvorst / mag niet blijven vriezen
Graag veel licht.
3 maanden in zout dan in wijnazijn.

Kerriebladboom 'Murraya koenigii'
Smaakmaker in kerrie, vers, geen vorst (india)
Kamerplant (zeer waardevol kruid)
Warm, hoge luchtvochtigheid, droge grond (geen natte voeten)
Wijnruitfamilie

Kiwibes
59 Issai

Zelfbestuivend
Weinig vrouwelijke bloemen (lage productie)
Goede smaak
Bloeit laat
Groeit minder krachtig
Komt snel in productie
begin tot half september
60 Weiki
Man (sterke bestuiver)
61 Ken’s red
Rood vruchtvlees en schil (afhankelijk van de locatie /
groter gehalte aan polyfenolen dus extra gezond)
Bloeit iets eerder en heeft redelijke grote en gelijkvormige
vruchten
Zoete en aromatische vrucht (valt bij rijpheid gemakkelijk af)
Eind september-oktober
Hoog gehalte  aan vitamine C en andere mineralen
Kan niet tegen droogte (gaat slap hangen)
62 Geneva
September-oktober
Hoog gehalte  aan vitamine C en andere mineralen
lekkere smaak
Kleine vrucht erg productief
eerste helft september
Sterke groeier
geeft vrucht na 3 jaar
63 Jumbo 3st
Groen
Goede zoete smaak
Grootste vruchten van alle kiwibessen
september / oktober
Rijpt buiten af.
Sterke groeier
Vroeg productief (3 jaar)  

Kiwi
65 Atlas

Man
Goed winterhard
65 Hayward
Vrouw
Grote vruchten en goede smaak
Bloeit laat en grote productie
Kiwi Gold Actinidia chinensis ‘Giallo’
Gele kiwi (zoet)
Zelfbestuivend
Vruchten in oktober rijp (zolang mogelijk laten hangen)
Goed winterhard

Kruipende kornoelje (niet productief en niet lekker)
66 Cornus canadensis

Lekkere bes
Veel pectine (geschikt om jams mee te binden)
Bodembedekker (zure humusrijke grond / vochtig)
Zelfbestuivend.
Halfschaduw tot schaduw

Kruisbes
67 Hinnonmäki Grön

Goed smakende middelgrote kruisbessen
67 Hinnonmäki Gull
67 Hinnonmaki Rod

Lichte humusrijke grond
Open snoei
Sterke groei
Hoge opbrengst
Uitstekende smaak

Laos 'Alpinia galanga'
Kruid (wortel)
Lichter van smaak dan gember
Veel warmte
Vochtig, maar niet nat

Lilium davidii
Chinese roggelelie

Grote bollen
Veel zetmeel
Vervanger voor aardappel
Voorzichtig pellen en de “oortjes” wassen en drogen. Ze kunnen rauw gegeten worden,
door een salade, of als knapperige toevoeging aan een soepje. In roerbakgerechten maar
heel kort meeverwarmen. Ook lekker in zoete gerechten.

Maarts viooltje
Viola odorata 'Koningin Charlotte'

Bloeit meer
Goed voor de luchtwegen / verkoudheid
Eetbare bloemen

Malrove
Marrubium vulgare

Hoestdrank / hoestbonbons / astma
Darmen

Mexicaanse dragon
Tagetes lucida

Veel warmte, niet te nat
Sterke anijssmaak
Heerlijk met vijg
1jarig

Mexicaanse koriander
Porophyllum ruderale

Eenjarig
Behoudt zijn smaak bij koken
Salsa's (zuid-amerika)
Hele makkelijke pioniersplant
Is goed te zaaien


Mexicaans peperblad 'Piper autium'
Hoja santa
Pittige en anijssmaak
Meerjarig (warme standplaats)
In salades, vlees, vis... gerechten
Regelmatig watergeven

Monarda Squaw
Eetbaar blad en bloem
Karmijnrood
Monarda Fireball
Eetbare bloemen, theekruid
Blaadjes voor in de salade (kleine hoeveelheden)
smaak richting sinaasappel
Amerika

Mosterdkruid
Rode variatie van rucola / zachtere smaak

Munt
Appelmunt
Chocolademunt (fris)
Chocolademunt (aromatisch)
Marokkaanse kruizemunt
Sinaasappelmunt
Wollige munt
Pepermunt
Ode klonje munt
Aardbeimunt Mentha arvensis ‘Strawberry’
Bladeren geuren licht naar aardbei

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FL%20klein

Oca
Amarillo
New zealand
White
Pink
Orange
Klaverzuringfamilie
Eetbare knol (oxaalzuur)
Knolletjes in de zon leggen, dan worden ze zoeter
Friszure smaak (kunnen rauw gegeten worden)

Oerprei Allium ampeloprasum
Najaar oogsten en een paar terug planten
Sterke plant (kwetsbaar voor te veel vocht / rotten)

Onsterfelijkheidskruid  (Gynostemma pentaphyllum) Jiaogulan
Niet goed winterhard
Verhoogd immuunsysteem, cardiovasculaire, digestieve,
zenuwstelsel en reproductieve systeem.
Smaakt naar komkommer
Goede bodembedekker
Veilige plant om te gebruiken
Kan als thee of vers verwerkt worden in eten.
• extra energie en weerstand;
• positief effect op hart en bloedvaten;
• stimulering van de leverfuncties;
• versterken van het immuunsysteem en zenuwstelsel;
• verminderen van bloedsuiker en cholesterolspiegel;
• verlagen van de bloeddruk.

Origanum
Kreta 'Origanum dictamnus'

Vis, Vlees, eiergerechten,
Kan goed beschut de winter doorkomen
Hot Spicy
Pittig (smaak bonenkruid / peper)
Keukenkruid  
Compactum
Oregano/wilde marjolein
Lekker / keukenkruid

Paddenstoelkruid (Rungia klossii)
Papoea Nieuw Guinea
30-60 cm
groeit langzaam / kan tegen schaduw
Humusrijke vochtige bodem
Vorstvrij overwinteren
Plant sterft af bij minder dan 5°C
Kan gestekt worden / worteldeling
Rauw paddenstoelen aroma
Scheuten oogsten tot 5-10 cm boven de grond
Op het einde toevoegen (heel kort koken) / rauw in salades

Pandan 'Pandanus amaryllifolius'
Schroefpalm
Geeft een nootachtige smaak aan oosterse rijst
en currygerechten / ingredient voor spekkoek
Kamerplant voor een donkere plek
's winters kluit tussen gietbeurten laten opdrogen
(2-3 x per week water)
Stekken
Bladeren worden gebruikt
Geneeskrachtig

Parcel 'Apium graveolens secalinum
Tweejarige - meerjarige plant (schiet vanaf het 2e jaar snel op)
kruising peterselie / selderij
Selderij smaak (soep...)

Perilla 'Perilla frutescens'
Bronzen perilla 'Shizo'
Eenjarig, veel zon
Kruid voor in salades, sauzen

Rabarber 3st
Victoria M

Midden-vroeg
Oud Engels ras
Groene stelen
Zoet
Goede productie
69 Red champagne
Zware rode stelen
Zoetig van smaak
Vruchtbare bodem

Rode bosbes  7st
Vossenbes
Verwerking
Heerlijk met wild
1ste keer juli / 2e keer september vrucht

Roggelelie
Lilium bulbiferum

Goede eetbare knol (vermeerdert zich niet super snel)
Gekookt (zoet / melig)

Roos
71 Rimpelroos

Goede eetbare bottels
Veel vitaminen C en mineralen
Eetbare bloemblaadjes
Piro 3
Bottelroos
Beste rozenbottel zijn
Hondsroos kruising...

Saffraankrokus Crocus sativus (niet productief bij ons / moeilijk)
Lissenfamilie
Bloeit acht dagen in de herfst (september)
Bittere smaak / honing
Kleurstof (geel/oranje)
Drie stampers zijn het saffraan
1 draad saffraan kleur 1 liter water binnen een uur diep geel.
Crocine werkt tegen stres als een afrodisiacum en antioxidant
Moet warm overwinteren (humusrijke grond / redelijk droog)

Salvia
Royal bumble
Eetbare bloem
Ananassalie

Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2Fs%20klein

Schisandra
72 Schisandra chinensis

Heel lekker zodra hij gaat fermenteren, daarvoor is hij heel vies
Energie
Stress
Eetbaar blad
73 Schisandra sphenanthera
Energie
Stress
Eetbaar blad
Lekker voor thee

Sint-jansui
Allium fistulosum var. bulbifera
, synoniem: Allium cepa var. proliferum
Vroegste vaste stengelui
Als een lente uitje
Uitplanten half augustus (12-15 cm)
Vormen veel uitschieters (oogsten vanaf april/mei)

Suikerwortel
Vaste groente (Sium Sissarum)
Goed winterhard
Hele zoete wortels (pastinaak, schorseneer,
zoete aardappel)
20-30 cm lange wortels
Niet laten bloeien (betere wortels)
Wortelstekken
Oogsten van oktober tot maart (liefst jonge planten)

Tajerblad (Boterblad)
Xanthosoma brasilense
Aronskelkfamilie
Alleen het blad wordt gegeten (heel lekker)
Tropische bladgroente
Wokken, blad 2-3 minuten smoren
Heerlijk met gember
In de schaduw
Moerasplant
Niet winterhard

Tuinbertram 'Muskaatkruid'
Achillea decolorans
Rauw in salades, als groente,
Bij vlees...
Sterke plant

Tuinmelde
Rode tuinmelde

Heerlijk als spinazie
Zeer makkelijke soort
Pioniersgronden
Gewone tuinmelde
Heerlijk als spinazie
Zeer makkelijke soort
Pioniersgronden

Vietnamese koriander
Persicaria odorata

Duizendknoopfamilie
Lichte koriandersmaak / pittig
Vers in salades, gekookt in gerechten
Meerjarig, maar niet winterhard.
Minimaal 4 graden om te overleven.
Makkelijke plant (vochtige bodem).

Wassabi
Wasabi japonica

Scherp specerij uit Japan
Sushi, zacht pittig blad, smakelijke bloemen
Wortel is een stengel die langzaam ontstaat
(1,5-3 jaar).
Scherp, maar de scherpheid blijft niet hangen
Wasabi(wortel) is erg bederfelijk
Kruisbloemigen
Natte bodems langs rivieren (schoon water)
Tamelijk winterhard
Houden niet van veel sneeuw

Yacon (gehad / maar is echt niet lekker)
Vaste groente (composiet)
Knollen smaken zoet en zijn knapperig (appelachtig)
Kunnen rauw gegeten worden
Bij de eerste vorst opgraven en dikke reserve knollen oogsten
Plant scheuren en weer oppotten om te overwinteren.

Zanthoxylum simulans (?? weet niet of ik hem heb)
Szechuan pepper
Wijnruitfamilie
eenhuizige plant?
Grote struik
Vruchten worden gedroogd en gebruikt als peper (Chinese vijf kruiden poeder)

Zeevenkel (doet het slecht)
Kan niet veel concurrentie aan.
Sterke anijssmakende groente
Licht vorstgevoelig.

Zoethout
Glycyrrhiza glabra

Wortelstok is na 3 jaar oogstbaar
zoetstof 30-50 keer zo sterk als suiker
Niet schadelijk voor de tanden
Verhoogd bloeddruk / laxerend
Goed winterhard

Zonnewortel
Helianthus strumosus

Eetbare knollen (oktober)
Voedselrijk
Kunnen niet lang in de lucht bewaard
worden
Smaak vergelijkbaar met aardpeer

Zwarte bes
74 Ojebyn
Typische geur en smaak van zwarte bes (verwerking jam/sap)
zeer goede smaak
74 Titania
Goed ras
Grote sappige vruchten met een goede cassissmaak
Trossen vrij groot
Goed ziekteresistent
Jong dragend  

Zwarte peper (moeilijk)
Tropische plant
Slingerplant (maximaal 15 meter hoog)
Schaduwplant
Veel vocht / hoge temperatuur

Groenten geordend in de plantenfamilies:

Vlinderbloemige:
• Heilig boontje
• Pronkboon
• Jing jang boon
• Slangenboon
• Boterboon
• Snijboon
• Peul
• Capucijner
• Erwt
• Tuinboon
• Bospinda
• Indianenaardappel
• Aardaker

Samengesteldbloemige:
• Sla
• Andijvie
• Stengelsla
• Artisjok
• Zonnewortel
• Aardpeer
• Schorseneer
• Haverwortel

Schermbloemigen:
• Wortel
• Pastinaak
• Peterselie(wortel)
• Selderij
• Knol(venkel)
• Knolkervel
• Suikerwortel

Kruisbloemigen:
• Boerenkool
• Bloemkool
• Broccoletto
• Raapstelen
• Broccolie
• Paksoi
• Rode bladmosterd
• Spitskool
• Koolrabie
• Radijs
• Koolraap
• Rapen

Lipbloemigen:
• Crosne

Komkommerfamilie:
• Pompoen
• Komkommer
• Augurk
• Courget

Grasfamilie:
• Maïs

Klavingzuringfamilie:
• Oca

Klokjesfamilie:
• Rapunzelklokje

Amarantfamilie:
• Snijbiet
• Rode biet
• (graan)amarant
• Spinazie
• Brave hendrik
• Tuinmelde

Aronskelkfamilie:
• Tajerblad

Duizendknoopfamilie:
• Boekweit
• Adderwortel
• Rabarber
• Tuizuring

Lookfamilie:
• Daslook
• Prei
• Ui
• Bieslook
• Stengelui

Posteleinfamilie:
• Winterpostelein

Ijskruidfamilie:
• Nieuw-zeelandse spinazie

Nachtschaduwfamilie:
• Aardappel
• Aubergine
• Paprika
• Pepers
• Tomaat
• Kruisbestomaat
• Litchitomaat

Leliefamilie:
• Asperge
• Roggelelie
• Lilium davidii
• Daglelie

Dioscorea familie:
• Chinese Yam

Kaasjeskruidfamilie:
• Malvablad


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:35; in totaal 19 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 22:58

Permanatuurtuin  4z8l
De groengekleurde vakken zijn met name voor één jarige groenten. De gestippelde plaatsen zijn voor vaste en eventueel éénjarige groenten. Op de overige plaatsen kunnen ook vaste groenten staan (bv. Daslook) voor de rest staan hier planten die insecten lokken of de grond gezond houden. Het intensieve groentedeel is rond de 90 vierkante meter, maar echt intensief is het niet en delen daarvan worden in beslag genomen door (bijzondere) fruitsoorten. Ik probeer alles zoveel mogelijk in polyculturen te doen, maar doe dit vaak vanuit rijen (gemakkelijker met aanplanten). Op het platdak/balkon staat echt alles meer door elkaar heen


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:38; in totaal 10 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty beplantingsplan groente stukken 2015

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:01

Onder de kaarten en foto's staat de zaailijst, met een paar kenmerken per soort genoemd.
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBeplantingsplan%20Vollegrond Vollegrond (Koud, vochtig, veel zon, vorig jaar pompoenen, aardappels... / diepe worteling mogelijk, afgeschermd tegen duiven / net / last van veldmuis / bonen kunnen hier daarom niet staan)
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBeplantingsplan%20Platdak%202015 Platdak (pas verandert / cementkuipen, warm en vochtig maar niet nat, veel zon / Er komt nog een afscherming tegen de houtduif, zodat deze niet te veel schade aanrichten
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBeplantingsplan%20Mediterrane%20kas Mediterrane kas (Droog, warm, niet te hoge luchtvochtigheid)
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBeplantingsplan%20Dak Dak huisje (Droog, een kant warm, andere iets kouder, een kant veel zon, andere iets minder / pas aangepast met cementkuipen, zodat de waterhuishouding hopelijk beter wordt)
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBeplantingsplant%202014%20tropische%20kas%2C%20balkon Tropische kas (Warm, hoge luchtvochtigheid/ eerst te hoog nu minder, veel zon, vochtig / warmte minnende planten) Balkon (droog, warm, mediterrane, iets minder warm dan mediterrane kas)
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2FBeplantingsplan%20Groentenbakken%20muur%20voortuin Groentebakken voortuin (Warm, droog, veel zon)
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FGroenten%201-25%202015
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FGroenten%2026-47%202015
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FGroenten%2048-75
Permanatuurtuin  Thumb?maxsize=1600&auth_type=session&mpath=%2FMy%20Computers%2FSAMMY-SUNG%2FC%3A%2FUsers%2Fsamsung%2FDesktop%2FTuin%20Hulsberg%2Fa%20internet%2FGroenten%2076-114%202014


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:40; in totaal 26 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Zaaigoed 2015

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:02

De lijst is bijna helemaal compleet. Enkele zaden zaaien zichzelf in de tuin. Sommige soorten heb ik dit jaar niet als groenten, maar als bloemplant (dus voor zaad).

Zaaigoed 2015
Plantgroep nummers
Al gezaaid of niet zeker dat ik hem heb.
34. Tuin rucola (platdak)
10. Mosterdkruid
36. Aspergette (Natuur stukken / eerste 2 jaar in pot)

Maart
3. Tuinboon 'Leidse hangers / bruinkokend / vroeg plukken)' en 4. 'Red Epicure' / roodkokend / laat plukken) /Voorzaaien / in het veld zaaien / 10-15 cm één boon / tussen rij 80 cm (15-20 graden Celsius) / Dille tussen de rijen in  (tegen bladluis) /Platdak / evt. tussen fruitbomen 3. Express 'Eleonora' (sterk ras, goede productie).
Tomaten 5. Kruisbestomaat  (klein geel tomaatje / lekker), middelgrote tomaat spec., 6. 'Heart of Orange'  (gezonde tomaat, oranje vleestomaat, Rusland) Mediterrane kas
9. Hazelnoottomaat 'ABC Potato-leaf'  (ziekte vrij, wilde tomaat, hele kleine rode tomaatjes, 1 meter hoog, oogst vanaf juli tot de vorst/ veel smaak, kruist snel met andere tomaten) (Lycopersicon pimpinellifolium) Balkon
Spinazie 7. 'Matador' (Snelgroeiende, donkergroene spinazie met grote opbrengst / goede normale humusrijke leembodem)
Paprikapeper 12. 'Alma'  (oud goed dikvlezig ras, zoetpittig, goede opbrengst, in alle stadia eetbaar),  Peper 13 'Marbles' (Potpeper voor liefhebbers van een niet te hte tot milde smaak. 30-40 cm, vol kleine ronde vruchtjes met een mooie kleurschakeringen door verschillende rijpingskleuren: Créme, wit, geel, purper, oranje en rood). Paprika 14. 'Round of Hungary' (januari-april / Platrond van vorm met diepe ribben, net een minipompoen / naast sierlijk is deze Hongaarde 'traditional' met zijn dikke vruchtwand ook heel lekker zoet. Een topper in de salade. Rijpt rood naar groen.)
17. Pastinaak'Lange Witte Holkruid' (goed productief ras / Sterke wintergroente / maart-half mei / oogsten eind oktober-maart / een van de oudste Nederlandse rassen / zoete witte wortel / vorstbestendige knollen / zaad kan als kruid gebruikt worden)  
Broccoli 18. 'Early Purple' (goed oud vroeg ras / veel paarse scheuten/ staat al in de tuin) 18. 'Nine-star Perennial' (Vaste broccoli, goed winterhard / staat al in de tuin) 8. 'Waltham' (Maart-juni, 50x50cm / juni-november / echt hobbysoort, na de middelgrote hoofdtros ontstaan 2-3 weken later de zijscheuten met kleinere trosjes
19.[b] Radijs 'kruising van diverse rassen' [/b]'Zeeuwse Gele Zeempjes' 'Ronde Half Rood Half Wit'  'Ronde Witte' / 'Hagelsteentjes'
20. Bloemkool 'Alpha' (productief ras / nog niet bewezen / vroege en herfstteelt) Onder bescherming / vruchtbare bodem
21. PLUKSLA 'Bionda Foglia di Quercia' / 'A Couper Feuille de Chene Blonde a Graine Noire' / 'Krauser Gelber' / 'Australische Gele' (Fris, extra vroege pluksla, kou bestendig / vanaf half januari  onder glas / half maart volle grond)
Wortel 22. ('Gele Stompe van Doubs' / 'Jaune (obtuse) du Doubs' / 'Yellow Intermediate / historische grote lichtgele winterwortel, sterk / volle grond) / 23. 'Parijse Markt 4 /Parijse Vroege Ronde' (kleine ronde oranje wortel / platdak) 24. 'Zomerwortel / Samurai' (februari-juli / 3 maanden / meer caroteen / Scharlakenrode schil en is van binnen rozerood, vol vitamine A en houdt zijn kleur goed na koken / niet te vroeg zaaien (stressgevoeligheid). 25 'Winterwortel 'Atomic red' (3 maanden / maart-juli / aromatisch / diep rood / veel lypocene wat heel gezond is)
 
April
Wortelpeterselie 26. 'Halflange wortel' (eind april-juni / heerlijk zacht peterselie-aroma / blad sterk aroma, oogstbaar vanaf oktober, 10 cm van elkaar).
28. Snijbiet 'Five Color' (Goudgeel, Roze, Purper, Rood en wit)
29. Snijmoes 'Blauwe groninger' (heerlijke bladkool, pompoen stuk / onder bescherming),
30. Tah Tsai (Chinese bladkool, iets pittig, Tropische kas / platdak?)
31. Mitzuna 'Chinese bladkool', (heerlijk, goede oogst, redelijk winterhard, 10-20 cm)
32. Komatsuna 'Green Boy' (Aziatische bladkool, knapperig en fris)
37. Rode biet '(Early) Crosby's Egyptian' (half februari-eind maart onder glas / 1880 ontstond door kweekwerk uit een Duitse variëteit dit Amerikaanse ras. Platronde, kleine dieprode bietjes gelden nog steeds als een van de vroegst oogstbare, gecombineerd met een zeer goede smaak. De knolletjes groeien bijna geheel boven de grond en zijn dus gemakkelijk oogstbaar. Niet vorstbestendig) 38. 'Cilindra' (oud ras, eco, voorzaaien en uitplanten, veel ruimte nodig / grote opbrengst)
Sla 39. spec. 40. 'Cerbiatta' (Pluksla, eikblad, productief en smaakvol)
Erwten, capucijners en peulen  43. 'Desiree/Solida' (capucijner, relatief laag ras, goede oogst),  43. 'Alderman' ? (heerlijke kreuk erwt, goede opbrengst, oud ras), 43. 'Hurst Green Shaft' (stamdoperwt, zoet ras, ziekteresistent, Egels ras, 75-100,  44. 'Lage Grijze Roodbloeiende' (paarsbloeiende peul, lekkere peul) 45 Wintererwt ''Voorlopers' / 'Feltham First' (Goed productief ras vroeg tot laat / zaaien sept okt.). 47 Suikererwt 'Sugar Sprint' (Laag en vroeg ras, 62 dagen rijp, februari-mei, 50-75 cm hog, draadloos, meeldauwresistent, goed bestand tegen mozaïekvirus)  
     

Half april
46. Amsoi 'King mosterd' Rode bladmosterd (pittig / heerlijk en mooi) Platdak en dak.
Stengelui-sjalot 48 'Rossa Lunga di Firenze' (Rode, mild gekruide soort, maart tot juli, niet pas bemeste aarde / als men hem laat uitgroeien wordt het een echte sjalotui) Stengelui 49 'Red Beard' ( Lekker pittig, stengeluitje dat (onder invloed van zonlicht) een fraai rood blosje krijgt aan de basis)
Bonen Sperzieboon stam 50. 'Boterboon / Maxidor',  51'Slangenboon / 'Royal Burgundy' (boterzacht, draadloos, goede productie), 52. Pronkboon (stok 'Enorma'),  53. Kievietsboon (stam 'Borlotto Lingue di Fuoco'), Droogboon (STOK 54. 'Heilig boontje', stam 55. 'Ying Yang', 56. Snijboon 'Wonder van Venetië (Zuidelijk en oostelijk Europa een veel bekendere verschijning) 57. Stokslabonen 'Mounteneer Half runner' (Smakelijke ras oorspronkelijk uit Duitsland / 18e en 19e eeuw / bijzonder goede smaak / bonen ranken minder sterk / 1-1,5 m hoog).
59. Malvablad 'Crispa' (mediterrane Dessertblad) (Malva verticillata) Balkon en platdak
Gele biet 62.Burpee's Golden'  (goudgeel, rond, zacht zoete bietensmaak, koud weer schiet hij door, Niet verplanten, maar uitdunnen, 30x 7 cm)
63. Radijs 'China Rose' (Grote radijs uit china, kan gekookt worden, pot)
64. Augurk 'Vert Petit de Paris' (wordt snel bitter, vroeg en klein oogsten)/ Tropische kas en balkon
16 Citroenaugurk 'Lemon' (zoet fruitige - zacht zure vruchten, grootte appel, traditioneel ras, rijpe vruchten citroengeel, De schil is eetbaar, veel warmte)
65. Komkommer 'Gele tros' (zeldzaam, oud, fris, lichtbitter ras) (volle grond/ platdak)  66. 'Marketmore' (Oud, sterk ras, goede smaak / balkon / gekruist met snackkomkommer)
68. Dille
69. Goudsbloem (geneeskracht)
70 tuinmelde  'Blonde Belle Dame' / 'Gold Plume' (goudgeelbladige tuinmelde / goede smaak / groot)
71. Afrikaantje (geneeskracht) Citroen afrikaantje (kiemgroente / kruid/ Tagetes tenuifolia 'Lemon Gem')
72. Dropplant (wit, kiemgroente, muntachtig, fris)

Mei
Sla
73. Pompoen  'Sweet Dumpling' / 'Patidou' (klein wit groen gestreept zoet pompoentje, veel vruchten), 74. Kabocha pompoen (groen, smakelijk hard vlees), 75. 'Berrettina Piacentina' (Spaanse variatie van een Italiaanse pompoen, smaakvolle pompoen. De zuiver grijze variant van he oude Italiaanse ras Marina di Chioggia. Prachtig is de stevige glooiend gebobbelde vruchthuid. 6 maanden bewaarbaar.)
76. Oost-Indische kers ('diverse rassen door elkaar heen, dak, platdak)
46. Amsoi 'King Mustard' (Jong eetbaar als sla, later voor mee te koken, 25x25, schiet bij warm weer snel door)

Half mei
85. Koriander (lemige natte grond, niet te warm en schaduwrijk)
86. Suikermais 'True Gold' (Oud ras, goed ras, Platdak en dak) 87. Suikermaïs 'Golden Bantam' ( Zachtzoet ras uit 1902 / late rijkdragende maïs / goed landras)
88. ABC-kruid
90. Spruiten 'Roodnerf' (middelhoge, late soort voor de winteroogst. Een soort met een zekere opbrengst die vroeg gezaaid wordt.)
91. Basilicum
98. Chrysanthemum coronarium (eetbaar blad en bloem, salade)
99. Lange chinese slangen (stevig vlees, aromatische komkommer, mediterrane kas)
102. Rode Tsoi Sim 'Hon Tsai Tai' (salade, wok, pittig, tropische kas)
103. Kailan 'Chinese broccoli 'Dara' (Zeer productief ras, Bescherming, pompoen stuk)
106. Amarantblad 'Bayam of Klaroen chaurea (Chinese en Surinaamse bladgroente, mals klein blad, warm tropische kas / mediterrane kas)
107. Courgette  'Blanco Medio Largo/Lebanese White Bush' (witte courgette, Hongarije, productief en lekker, sappig,  platdak),  108. Saffron Prolific (rankt niet / landras, vroege rijkdragende courgette, vrij open van groei, gemakkelijk oogstbaar)

Juni
Sla
110. Boerenkool
35. Gele rapen 'Petrowski / Teltower raapje' (beter in de nazomer- en herfstteelt)  
31. Mitzuna 'Chinese bladkool', (heerlijk, goede oogst, redelijk winterhard, 10-20 cm)
102. Rode Tsoi Sim 'Hon Tsai Tai' (salade, wok, pittig, Onder bescherming)

Augustus
113. Veldsla spec. (diverse rassen)
35. Gele rapen 'Petrowski / Teltower raapje' (beter in de nazomer- en herfstteelt)
Wintererwt, knoflook
114. WINTERKERS ' Barbarea verna, synoniem: Barbarea praecox' (Babarakruid wordt steeds meer ontdekt als ideale wintersalade. De pittige tuinkerssmaak (‘s zomers pittiger dan ‘s winters), het hoge vitaminegehalte en de ongelofelijke vorstbestendigheid maken het tot een topper om te mengen met bijvoorbeeld winterpostelein en veldsla. Laat ze het volgende jaar lekker in de bloei schieten: de gele trosjes bloemen zijn erg sierlijk en de plant kan zich eventueel uitzaaien)


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:41; in totaal 9 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:03

Permanatuurtuin  Pfyw
Winter 2014, Voortuin, Zij tuin met veel zon, tropische kas, Balkon, Vollegrondsgroentebed
In de voortuin heb ik nog drie leifruitbomen (appels) gezet en één reine claude verte (was achter kapot geknaagd door de veldmuis). Daarnaast ga ik hier meer vaste groenten in cementkuipen telen (verplaatsbaar verhoogd groentebed).

De tropische kas heb ik open gemaakt, omdat hij te nat was en hij door zijn gunstige ligging en de cv-keteluitlaat erin uitkomt warm genoeg wordt, om er tropische groenten vanaf half mei te groeien. In het voorjaar ga ik hier veel groenten zaaien. De vorst wordt er tot nu toe (vriest wel niet bepaald veel) goed uitgehouden. Hij functioneert nu al veel beter als eerst.
In de tropische kas heb ik ook een tweede verdieping gemaakt voor kleine groenten te zetten. Hiermee win ik gauw nog eens 1-1,5 vierkante meter.

Op het Balkon heb ik nog een paar blauwe bessen gepland om een haag te vormen. De blauwe bessen die er al stonden doen het super hier. Voor de blauwe bessen heb ik de komkommers in de zomer staan. Nu in de winter leg ik er vers gft afval op, als bemesting.

Het vollegrondsgroentebed heb ik behoorlijk in oppervlakte laten toenemen, omdat ik veel meer groenten ook in de vollegrond wil gaan kweken. Het vollegrondsgroentebed heb ik bijna helemaal overdekt met een net, om de duiven er in het voorjaar weg te houden (vorig jaar bijna alle erwten-, peul en capucijnerkiemlingen / jonge planten en koolplanten opgegeten). In het vollegrondgroentebed heb ik geen bonen staan, omdat de veldmuis deze lekker afknaagt, Misschien dat ik over het pad wel snijbonen ga groeien. De snijbonen plant ik in potjes en deze zet ik op het maaiveld, zodat de veldmuis er niet gemakkelijk bijkomt.

Permanatuurtuin  H85s
Zij tuin met weinig zon, Platdak en kerst
Het is ongelofelijk hoeveel leven je op een platdak binnen plusminus 2 jaar kunt krijgen. Er groeien paddenstoelen, diverse planten en er leven diverse insecten. Ook de vogels komen er lekker scharrelen naar voedsel.
Op het platdak ga ik al mijn Yacons, oca's, crosne, wat bonen... telen, omdat het er lekker warm is.

Bij de zijtuin heb ik de verhoogde zitplek weggehaald, omdat ik het hout nodig had en het door de tropische kas niet meer zo'n mooi uitzicht opleverde. Ik heb naast de glijbaan een verhoogd element gemaakt om 2 potten op kwijt te kunnen, omdat hier veel zon komt. Hiermee win ik weer 1,5-2 vierkante meter.

Permanatuurtuin  Dpnk
Permanatuurtuin  Yqey
Groentedak tuinhuis, Achteraanzicht huis, Mediterrane kas
Afgelopen winter ben ik druk bezig geweest het dak van het tuinhuis in de tuin nuttig te maken. Er ligt op dit moment zo'n 10 vierkante meter groentetuin op, die net iets vergroot wordt, doordat groenten nog breder kunnen uitgroeien.

De groeimogelijkheden in de mediterrane kas heb ik vergroot door planken te bevestigen, waarop ik potten kan plaatsen. Hiermee win ik gauw 4 vierkante meter.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:42; in totaal 10 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Kippen en kwartels

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:03

Kippen

Sinds 8 februari 2014 hebben we kippen. Helaas was dit niet direct een succes, want we we zijn bij de aankoop opgelicht over de leeftijd van de kippen (oud). We hadden ook een paar jonge raszuivere marans. Later hebben we de oude kippen geslacht en nieuwe bijgekocht, maar helaas hebben we daarmee snot gekocht en omdat ik het niet direct herkent heb heb ik alles moeten slachten (is er niet meer uit te krijgen).

We hebben alles heel schoon gemaakt en toen zijn we kippen bij een pluimveebedrijf gaan halen. Dit zijn gelukkig super leggers, maar wel niet raszuiver. We hebben erbij die lijken op marans (leggen donkerbruine eieren), leghennen (zoals uit de supermarkt), auracana (leggen groenkleurige eieren).  Op dit moment gaat het heel goed met de kippen. De haan (hendrik de 2e) is echt een bange haan, maar weet wel waarvoor hij is.
De kippen delen het hok samen met de varkens.

Waar je mee moet opletten is dat in al het gewoon gemakkelijk verkrijgbaar kippenvoer gmo zit. Wij halen nu bij iemand voor uit Duitsland wat een scall keurmerk heeft. Hier zit geen gmo in. Het hele hok bestrooien wij met kalkpoeder om bloedmijten weg te houden. Voor de rest voeren wij nog wat gft, maar daar moeten de kippen samen met de varkens om vechten.

Een kip slachten is heel gemakkelijk. Je pakt een kip bij de poten en draait de kip met de kop naar onderen toe. Je gaat weg uit het kippenhok. Je pakt een hamer. De kip houdt je met de kop bij een verhoging die hard is en je zorgt ervoor dat je de eerste keer raak met de hamer slaat. Bij het eerste zachte klapje met de hamer (niet overdrijven) is de kip direct dood. Hij zal nog wat stuiptrekkingen vertonen. Nu kun je direct gaan plukken.  

Ze hebben een binnenhok, met meerdere legnesten en een groot buitenhok. Binnenkort gaan we wat eieren inkopen om uit te broeden. We hebben een broedmachine, omdat we niet alleen op natuurlijk broeden willen wachten.

Japanse kwartels


Sinds juli 2014 hebben wij ook twee hokken met Japanse kwartels. Twee mannetjes en meerdere vrouwtjes. Kwartels leggen in de  zomer bijna net zo vaak een ei als een kip. Daarnaast kosten kwartels veel minder werk om schoon te maken en eten ze stukken minder. We maken de kwartels zelden schoon (omdat het er nooit echt vies is), het water vervangen we in de zomer 1x per dag / winter 1x per 3 dagen en voer om de zoveel dagen.
Ze maken daarnaast ook mooi geluid.

Dit jaar wil ik er veel gaan uitbroeden voor hun vlees, want ze hebben redelijk wat vlees en zijn lekker.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:44; in totaal 10 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Varkens

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:04

Ik ben helemaal gek van varkens en sinds 01-01-2015 hebben wij 2 Kunekune varkens (zegt Cooney Cooney). Over 6 maanden halen wij een beertje erbij, zodat hij de vrouwtjes in de toekomst kan dekken en voor jongen kan zorgen. Het Kunekune varken is een mooi klein harig varken. Vrouwtjes worden ongeveer 50 kg en mannetjes tot ongeveer 100 kg. Het varken heeft een mooi vet/vlees verhouding en is ooit gefokt voor de consumptie.
Het varken komt uit Nieuw-Zeeland en eet daar van nature met name gras.
Het zijn hele sociale varkens.
We hebben een vrouwtje die heet penelopie en de ander heet knofje. Ze zijn nu pas een paar maanden uit, maar eten voor hun formaat enorm veel. De bedoeling is om ze met name met gft en gras groot te voeden. Ze krijgen niks van vlees, om ze niet aan deze smaak te laten wennen.

Deze varkens zijn tot nu toe wel niet zo schoon als geschreven staat als ze zijn en ze kunnen ook behoorlijk wat lawaai maken, maar ze zijn wel heel schattig.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-28, 20:45; in totaal 4 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:07

d


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-12-22, 01:37; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:12

d


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-12-22, 01:50; in totaal 2 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Tramplus 2012-12-14, 23:22

Ziet er mooi uit, en ook op het dak. Wel veel fruit. Kom je daar wel doorheen? Smile
Tramplus
Tramplus

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 09-12-12
Woonplaats : Renkum

http://klimaatkombi.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2012-12-14, 23:27

d


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2013-12-22, 01:39; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2012-12-15, 19:57

jammer dat de afbeeldingen niet te zien zijn.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2012-12-15, 20:23

Ik zie de afbeeldinge nook niet

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Tramplus 2012-12-15, 21:37

Er is ook nog een deel 1 van deze draad. Daar staan de afbeeldingen. Mocht je ze nog niet zien, wordt het tijd Internet Explorer te vervangen door Firefox.
Tramplus
Tramplus

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 09-12-12
Woonplaats : Renkum

http://klimaatkombi.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2012-12-15, 21:56

Waar kan ik deel 1 vinden?

Internet exlorer gebruik ik al sinds het verschijnen van firefox al niet meer.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Chana 2012-12-15, 22:09

De foto's kan ik niet zien, de rest is indrukwekkend!

Chana

Aantal berichten : 330
Registratiedatum : 17-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Jet 2012-12-16, 01:06

Ik ook: wel firefox, geen foto`s!
Prachtige lijst met fruit Robert!
Jet
Jet

Aantal berichten : 168
Registratiedatum : 13-11-11
Woonplaats : `t Gooi

http://www.bloggen.be/appeljam

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Tramplus 2012-12-16, 11:43

Pagina 1 van 2. Is dat wat?
Tramplus
Tramplus

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 09-12-12
Woonplaats : Renkum

http://klimaatkombi.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2012-12-16, 13:51

Tramplus schreef:Pagina 1 van 2. Is dat wat?

Je bedoelt deze pagina? https://permacultuur.actieforum.com/t369-permanatuurtuin

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Tramplus 2012-12-16, 14:37

Precies! Smile
Tramplus
Tramplus

Aantal berichten : 30
Registratiedatum : 09-12-12
Woonplaats : Renkum

http://klimaatkombi.nl

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Dennis29 2012-12-16, 14:50

Leuke fruitlijst!

Ik kan de foto's ook niet zien met google chrome.

Dennis29

Aantal berichten : 21
Registratiedatum : 02-10-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Wieringen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 7 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum