Permacultuur
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Laatste onderwerpen
» Atataya stelt zich voor...
van Abracadavra 2015-02-01, 20:58

» Eetbare planten kweken in niet verwarmde binnenruimte?
van Linder 2015-01-27, 23:26

» Boomstronken
van Linder 2015-01-27, 23:25

» wanneer Yakon appelwortel oogsten?
van Linder 2015-01-27, 22:26

» groenten wassen op grotere schaal
van Linder 2015-01-27, 22:24

» Paw Paw Asimia triloba
van Linder 2015-01-27, 22:21

» Ugni molinae - Chilean Guava
van Linder 2015-01-27, 22:19

» Vijgcactus, babaco papaya, jujube, guave, acca, gele kiwi, Japanse krentenboom, kakiboom
van Linder 2015-01-27, 22:16

» Lotte's droomtuintje
van Linder 2015-01-27, 22:07

» Aardamandel?
van Linder 2015-01-27, 22:04


Permanatuurtuin

+13
Debora21
Willie Wortel
Wiwi
Max
Eironeia, Saskia
Kruidje
Dennis29
Jet
Chana
Matis
Abracadavra
Tramplus
Robert en Monique Knops
17 plaatsers

Pagina 7 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-04-28, 00:38

Voorlopig nog altijd afhankelijk van het drinkwater, want er is nog altijd niks noemenswaardigs uit de lucht gevallen (2 piepkleine buien, die de grond net even bovenop nat gemaakt hebben). Pas naar een plantenbeurs geweest en super aankopen gedaan (muskaatbertram, moerasgamander, Arnica alpina, zoethout, mosterdkruid, ulluco...). De tuin gaat ondanks het droge weer toch goed, omdat ik water geef. De Abrikozen zijn al super groot, net als de nectarines in de kas. Verder zijn pruimen, peren, kersen, blauwe bessen, kruisbessen, honingbessen, perzikken, nashiperen, aalbessen, Jostabessen, aardbeien... al aan het vormen. De tuinmelde staat ook super in de tuin en ik heb super grote radijzen gekregen (4-6 cm in doorsnede. Daarnaast zijn verschillende bladkolen en sla's groot genoeg om te oogsten. Verder beginnen nu de peulen... te bloeien en heb ik bijna alles klaar om uit te planten.
Er zijn ook veel planten zaad aan het zetten, zoals veldsla, landkers, mitzuna, rapen, broccoli (3 rassen), boerenkool, radijzen, rode koolrabi, rode biet, snijbiet, wortels...
Als aan de droogte eindelijk een eind komt en de vorst weg blijft, kan dit een super jaar worden wat betreft productie.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-07-11, 11:40

Weer een bijzonder jaar. De vegetatie en oogsten liggen 1-2 maanden voor op schema. Ontzettend veel vruchten gehad/krijg ik nog en volgend jaar zal het nog meer worden (blauwe bessen, aalbessen, kruisbessen, frambozen, aardbeien, wijnbessen, pruimen, spekkersen, kwetsen, nashiperen...).
Aan groenten heb ik vooral veel aan de erwten, tuinbonen, tuinmelde, sla, radijzen, veldsla, bladkolen, eetbare chrysant, nieuwzeelandse spinazie (vind hem allen niet echt lekker), tomaten (tot nu toe), komkommers (beginnen), yacon (groeien goed), oostindische kers, chinese yam, goudsbloem...). Zaken die echt mislukt zijn: pastinaak (opgegeten veldmuis), knolkervel (wilde niet gaan groeien), japanse zeekraal (slecht zaad / één kiemling), wortelpeterselie (veldmuis opgegeten), wortels (veldmuis opgegeten) en bloemkolen (veldmuis opgegeten). Verder zijn heel veel zaken maar redelijk geworden door invloeden van de veldmuis, droogte, te nat en voedsel te kort. Maarjah volgend jaar weer beter.
Soorten waar ik mee ophoudt: te koud (malabar spinazie, aubergine, okra, slangenbonen, vleugelboon, bonenkruidlavendel, waterspinazie en quinoa).
Ik heb helaas wel veel schade van de veldmuis gehad, maar het leuke is wel dat je ze iedere keer als je in de tuin bent wel ziet lopen. Ze bijten ontzettend veel groenten kapot. Volgend jaar maak ik bakconstructies in de groententuin (met worteldoek), zodat ik ze uit de groentenstukken kan houden. Je ziet ook veel spitsmuizen (insecteneters), insecten en vogels in de tuin. Een keer kwam zelfs een eekhoorn op 1 meter afstand van mij staan en begon rustig te eten (had niet door dat ik er stond), wat best bijzonder is want we zitten midden in het dorp en er zijn steeds minder bomen in de omgeving.
De kippen zijn helaas een drame geweest, want toen we nog wat extra kippen kochten hebben we snot meegekocht en niet herkent, waardoor we alle kippen moesten doden. Nu hebben we weer nieuwe kippen (marans, legkippen, araucana en we krijgen nog zijdehoenders). De nieuwe kippen leggen al goed en de zijdehoenders willen we gaan houden om de eieren uit te broeden.

Daarnaast hebben de amfibiën het dit jaar heel goed gedaan.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-07-29, 14:56

We hebben nieuwe kippen en kwartels gekocht en ze doen het super. We hebben nu 21 kippen (hennen: grote 3 araucana, 4 halve marans..., 4 legkippen / [hanen en hennen? / kuikens] 10 kriel zijdehoenders). De kriel zijdehoenders hebben we gratis gekregen en slachten we waarschijnlijk bijna allemaal. Ze schijnen goede broeders te zijn en ik zou ze graag voor te broeden hebben. Ik wil nu alleen nog een mooie haan voor erbij, want een kriel zijdehoenderhaan vind ik toch een beetje zielig op zo'n grote hennen.

We hebben nu tussen de 5 en 7 kippeneieren per dag, wat we net op krijgen. Misschien kunnen we in het najaar wat kriel zijdehoenders slachten, zodat we ook nog wat kip hebben.

Naast de kippen hebben we ook twee hokken met kwartels. 1 haan op 6 hennen en dat dus 2 keer (14 dieren). Kwartels leggen ook goed en zijn een stuk minder werk dan kippen. Het zijn Japanse kwartels. Op het moment hebben we rond de 6 eieren per dag. Ik hoop zelf dat ik de zijdehoenders zo gek krijg om hun eieren uit te laten broeden, maar anders moet ik toch echt een broedmachine gaan overwegen, wat waarschijnlijk straks wel de moeite waard is, omdat we geen kippen en kwartelvlees buiten onze eigen dieren consumeren. Kwartels hebben veel vlees en zijn echt lekker.

Op het moment zijn we ook veel aan het inmaken: appelstroop, appelmoes (sneeuwappel), bramenjam, bosvruchtenjam, kersenjam, wilde kersenjam, abrikozencompote, zuurkool, pekel augurken, zure eieren...
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Matis 2014-08-06, 13:26

Hoi, kunnen de kwartels hun eigen eieren broeden?

Matis

Aantal berichten : 221
Registratiedatum : 09-06-11
Leeftijd : 25
Woonplaats : Overloon

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-08-06, 18:45

Dat is bijna uitgesloten, omdat ze te lang doorgefokt zijn en ze daarvoor een heel groot verblijf nodig hebben waar ze allemaal rustig kunnen zitten. Dan wordt het allemaal heel erg onpraktisch. De algemene mening is dat het niet gaat.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-12-19, 00:36

De Japanse kwartels en kippen gaan super. Ze hebben mega veel eieren gelegd, maar ik ben wel van het voer overgestapt, want ik kwam erachter dat gewone legmeel... voer toch GMO bevat (dom dat ik dacht dat dit wel schoon was, maarjah alles is vervuild), dus nu koop ik voer via iemand anders, dat uit Duitsland komt en wel goed is. Ook weer een haan erbij en een hok gemaakt voor eenden, konijnen, kalkoenen en 3 varkentjes (klein blijvend ras). In het voorjaar ga ik kijken om ze aan te schaffen.

Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van *Epi* 2014-12-19, 09:13

Altijd een plezier met je mee te lezen Robert.. Ik hoop dat je blijft delen ondanks dat er niet heel veel activiteit op het forum is.
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2014-12-29, 21:20

Dankjewel, ik deel graag mijn kennis en hoop dat mensen hiermee op een hoger niveau in natuurkennis / zelfvoorzienendheid komen. Ik geloof niet dat wat ik deel altijd even gewaardeerd wordt (gepassioneerd / sterke mening / direct / nooit kwetsend bedoeld), maar ik doe mijn best. Voorlopig blijf ik nog.

Zaterdag ga ik 2 zeugen van kunekune (zegt cooney cooney) varkens halen. Zes maanden later ga ik een beertje halen. Vanaf 1-1,5 jaar kan ik biggetjes krijgen. Ik ben nog aan het twijfelen of het beertje van hetzelfde ras moet worden, of van een wolvarken (worden ze iets groter nog betere vleeskwaliteit). Kunekunes hebben een mooi vet/vlees verhouding. Vrouwtjes worden rond de 50 kg en mannetjes rond de 100 kg. Ze zijn met name grazers en komen uit Nieuw-Zeeland. Ze zien er heel mooi uit.
Ik ga ze samen met de kippen houden, daarvoor heb ik de indeling van het binnenhok van de kippen verandert (ligkussens voor de varkens neergelegd / 2 voerbakken op de grond / op de eerste verdieping heb ik een kuikenplek gecreëerd en op de 3e etage heb ik de legplekken, voerplek en rustplek voor de kippen. Daarnaast heb ik het buitenhok van het kippenhok 3-4 keer zo groot gemaakt. Het hok omvat nu een groot stuk pad, een stukje schaduwrijke grond en plek onder de fruitbomen. Op het hele terrein staan fruitbomen, dus als het fruit niet geschikt is en op de grond valt kunnen de dieren het opeten en daarmee ziektes/pesten helpen bestrijden. Ik heb daardoor wel een poortje erbij en aan de andere kant moet ik eruit via een kliminstallatie van waarop ik ook twee bakken die aan de muur hangen water kan geven.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Abracadavra 2014-12-29, 22:56

Leuke dieren die kunekune varkens. Ze schijnen wel meesters te zijn in uitbreken.

Abracadavra

Aantal berichten : 350
Registratiedatum : 10-07-11
Woonplaats : nabij Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van *Epi* 2014-12-30, 02:03

Ga je het slachten van de varkens als het zo ver is zelf doen of ga je dat uitbesteden? Ik denk dat ik iig de eerste paar keren wel van last van mijn geweten zou krijgen. Best raar eigenlijk dat we zo makkelijk over dat gevoel heen te stappen wanneer we het uitbesteden..
Ik vind de manier waarop jij -en anderen hier- proberen in het leven te staan echt mooi en benijdenswaardig. Ik mis soms de emotie en het idealisme in mezelf me daar hard voor te maken.
Soms best wel lastig want ik denk dat wanneer ik me er echt hard voor maak ik daar best de praktische voorwaarden voor rond kan maken, maar tegelijkertijd dan flinke risico's neem in het blijven onderhouden van andere dingen die ik zeer lief heb.



Wbt het niet altijd gewaardeerd worden; ik heb het meegelezen en zou me er niet zo druk over maken.
Mensen kunnen zelf een keuze maken wat ze met een pittige opmerking -die uit het hart komt- doen..
*Epi*
*Epi*

Aantal berichten : 38
Registratiedatum : 16-07-13
Leeftijd : 47
Woonplaats : Zwolle

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Linder 2014-12-31, 02:01

Robert, natuurlijk worden je bijdrages gewaardeerd.

en sterke meningen is niets mis mee, alles moet altijd ter discussie kunnen staan in principe.

De manier waarop is daarin wel belangrijk, om die discussie mogelijk te maken en open te houden is het erg belangirjk om op respectvolle toon te communiceren. Zeker op internet kom je al gauw onbedoeld botter over, en daar zijn dan moderators voor, om daar dan even op te wijzen.

Dat geldt overigens voor iedereen hoor, daar heb ik zelf net zo goed last van, ik kan ook erg gepassioneerd reageren.

Daarom is het ook beter om op een forum met meerdere mods te werken, dan kunnen die elkaar ook helpen daarmee.

We zijn bezig om dit forum een doorstart te geven op een andere plek die iets beter werkt, beter zoekfunctie, interface en algemene uitstraling. Dat gaan we doen met een team van meerdere moderators (5 tot nu toe), hopelijk gaat het forum dan ook wat drukker worden, deel van de neiuwe moderators kan ook een achterban via hun blogs meenemen (eeuwigemoes en natuurlijke moestuin en gevoelvoorhumus) en we gaa iets actiever het forum promoten in andere social media.

Jullie horen er gauw meer over...
Linder
Linder
Admin

Aantal berichten : 633
Registratiedatum : 21-11-10

https://permacultuur.actieforum.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-02, 21:58

Epi: Je kunt beter doen wat je nu wilt, of er heel gericht naartoe plannen. Dus alles voorbereiden. Natuurlijk zul je niet helemaal zelfvoorzienend kunnen zijn, want dat is zonder anderen en de maatschappij die meewerk eigenlijk wel onmogelijk, maar je kunt een heel stuk komen. Bij uitstel komt afstel. Bij leerlingen hoop ik altijd dat ze ergens passie voor hebben, want daar moeten ze hun kracht uit halen. Anders probeer ik ze te helpen met hun passie te vinden of er een te creëren (is lastig!).
Voor iets wat je echt graag wilt moet je inderdaad vaak andere dingen opgeven, maar daarvoor krijg je altijd weer andere dingen terug. Vb. Wij eten geen industrieel vlees, zuivel, E-nummers, moderne tarwe, kweekvis, overbeviste vis (proberen we / moeilijk vrijwel alles is overbevist)..., maar eigenlijk ben ik bijvoorbeeld gek op kaas, maar nu ik kaas laat staan kan ik daarvoor in ruil meer fruit kopen, waar ik ook gek op ben (goede kaas is immers duur). Een ander voorbeeld is dat ik met 27 jaar en mijn vrouw 22 jaar al twee kinderen (meisje 3 jr / jongen 9 maanden) hebben en getrouwd zijn. Wij kunnen daardoor niet meer uitgaan (gelukkig nooit leuk gevonden / hebben veel verantwoordelijkheden / kunnen niet zomaar weggaan) en zijn ook aan elkaar gebonden (wil niet anders / maar goed de meesten willen geen echte vast vast relatie / beroemde Belgische psycholoog op tv zegt (ken zijn naam niet / kan leuk vertellen): 'Het moet altijd plezier zijn'/ 'het moet altijd beter' / waarheid is dat dit niet kan en dat dat ook niet hoeft). Wij hebben dus het plezier van elkaar, ons gezinnetje, de kinderen, hopelijk de kleinkinderen die niet pas komen als wij te oud zijn (zal nu steeds vaker voorkomen / dus pas kleinkinderen vanaf 70-80 jaar). Daarnaast kunnen wij onze taken goed verdelen en ons verdiepen in dat geen wat bijdraagt aan zelfvoorzienend zijn.

Je mag varkens niet zelf slachten en deze varkens zijn bedoeld voor biggen te geven, dus deze slacht ik niet. De varkens zijn ook geregistreerd. Als eentje overlijdt... dan moet dan opgegeven worden en moet het varken opgehaald worden om vernietigd te worden.

Ik heb geen probleem met slachten zolang het snel gaat en de dieren er weinig van meekrijgen. Ze moeten een mooi en gezond leven gehad hebben. Ik probeer ze dus dingen te geven waarmee ze hun natuurlijk gedrag kunnen ontplooien.

Linder: Dankjewel.

Ik heb niks tegen het gebruik van uitheemse soorten, maar wel als ze bewezen hebben invasief te zijn. Dan zou er heel voorzichtig mee omgegaan moeten worden. Er zou per omgeving getest moeten worden of ze daar invasief zijn. Er moet gewoon goed over nagedacht worden en niet alleen vanuit de mens.
De biodiversiteit gaat immers steeds sneller achteruit en het ziet er slecht uit. Dat vind ik niet erg voor de mens hoor, ..., maar wel erg voor alle andere organismen die niet de oorzaak zijn van alle problemen. Voor mij is het leven van een grasplant even waardevol als dat van een mens of muis. Ik probeer de vliegen in huis ook altijd buiten te zetten en de spinnen laat ik tenminste (mijn vrouw haalt ze wel weg) altijd zitten.
Maar ik probeer ruimte tot discussie open te houden. Ik hou ook van voor- en nadelen met elkaar af te wegen. Ik weet ook dat ik maar weinig invloed heb, want zeker buiten dit forum staan mensen nog verder van de natuur af. Wel denk ik dat invasieve soorten niet thuis kunnen horen in een systeem wat een natuurlijk-systeem moet nabootsen, dus een permacultuursysteem, maar dat mag zeker ter discussie staan.


Laatst aangepast door Robert en Monique Knops op 2015-01-02, 22:27; in totaal 1 keer bewerkt
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-02, 22:25

Ik hoop niet dat mijn kunekune's uitbreken, want ik heb echt mijn best gedaan dit onmogelijk te maken, maar als het gebeurd hoop ik dat ik ze terug krijg en dan moet ik de afzetting weer sterker maken.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Robert en Monique Knops 2015-01-24, 21:13

Ik heb het zaaigoed van dit jaar erop gezet en alles bijgewerkt. Kunnen jullie de foto's zien of niet, want ik ben memopal file manager aan het proberen omdat ik anders mijn foto's niet meer kan bijwerken en alles raakt zo veroudert? Ik ben nu bang dat ik alleen zelf de foto's kan zien en alleen wanneer ik aangemeld ben bij memopal.

Alles op de eerste pagina is nu weer up to date, maar ik wil graag nog foto's van de varkens en andere dieren plaatsen.

Ik ben vandaag via mijn laptop van het werk nog een keer gaan kijken, maar het lijkt erop dat de foto's alleen zichtbaar zijn wanneer ik aangemeld ben bij memopal. Weet iemand een plek op het internet (gratis) waar ik foto's op kan zetten en kan linken aan dit forum, waarbij de foto's wel zichtbaar blijven wanneer ik niet aangemeld ben bij de locatie? Het is wel jammer want ik kan er genoeg foto's op zetten.
Robert en Monique Knops
Robert en Monique Knops

Aantal berichten : 678
Registratiedatum : 01-08-12
Leeftijd : 36
Woonplaats : Hulsberg (Zuid-Limburg)

http://permanaturegarden.blogspot.nl/

Terug naar boven Ga naar beneden

Permanatuurtuin  - Pagina 7 Empty Re: Permanatuurtuin

Bericht van Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 7 van 7 Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum